عصر خودرو

محدودیت واردات انواع روغن خام و دانه‌های روغنی برداشته شد+ اسناد

عصر بازار- درحالی‌که در اردیبهشت‌ماه سال جاری التزام ثبت سفارش واردات ۲۰ نوع روغن و دانه‌های روغنی برداشته‌شده بود، در مکاتبات اخیر وزارت جهاد کشاورزی با سازمان توسعه تجارت قیدشده است، واردات هیچ‌کدام از دانه‌های روغنی و روغن خام نیاز به ثبت سفارش ندارد.

محدودیت واردات انواع روغن خام و دانه‌های روغنی برداشته شد+ اسناد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزارت جهاد کشاورزی  واردات انواع دانه های روغنی و روغن خام به کشور را بدون نیاز به ثبت سفارش مجاز و آزاد اعلام کرد.

    در نامه قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهادت کشاورزی به مقام مقام وزیر صنعت افرادی که متقاضی استفاده از تخفیفات تعرفه‌ای نیز هستند می‌توانند با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و خرید دانه‌های تضمینی از تخفیفات تعرفه‌ای استفاده کنند.

    بنابراین گزارش واردات دانه‌های روغنی و و روغن خام نیاز به ثبت سفارش ندارد و واردکنندگان می‌توانند بر اساس شرایط تعرفه‌ای جدید(میزان تعرفه واردات بالا رفته است) اقدام به واردات  این محصولات به هر میزان که می‌خواهند و بدون سقف، اقدام به واردات کنند.

    بنابراین گزارش، دی‌ماه سال گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در راستای اجرای سیاست حمایت از تولید دانه‌های روغنی در داخل و تنظیم بازار، به ازای خرید هر کیلوگرم انواع دانه‌های روغنی از کشاورزان به قیمت تضمینی، برای متقاضیان اخذ مجوز واردات روغن، مجوز واردات چهار کیلوگرم انواع روغن خام صادر می‌شود.»

    بر این اساس، حقوق ورودی دانه،روغن خام و روغن خام پالم در صورت خرید دانه های روغنی به قیمت تضمینی از محل تولید داخل با تایید وزارت جهاد کشاورزی بع ترتیب به 5 درصد، 10 درصد و 26 درصد کاهش می‌یابد.

    بر اساس این گزارش، بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی طرح خود اتکایی دانه‌های روغنی را برای 10 سال آینده و رسیدن به خودکفایی 70 درصد در تولید دانه های روغنی با محوریت کلزا را در دستور کار خود دارد در این شرایط اخذ مجوز و ثبت سفارش از وزارت جهاد کشاورزی برای واردات 20 نوع روغن و دانه‌های روغنی  را در اردیبهشت‌ماه سال جاری و اکنون برای کلیه دانه‌های روغنی و روغن خام  برداشته است.

    بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی، اردیبهشت‌ماه  نیز اعلام کرده بود: «عناوین تعرفه‌ای واردات بادام‌زمینی، مغز نارگیل، دانه کتان، هسته میوه نخل، دانه پنبه، دانه روغن کرچک، دانه کنجد، دانه خردل، دانه خربزه، گل رازک، دانه اقاقیا، روغن بادام‌زمینی و اجزای آن، روغن‌زیتون و اجزای آن، روغن نخل و اجزای آن، روغن نارگیل، روغن خام تخم کتان و اجزای آن، روغن خام ذرت و اجزای آن، روغن کرچک و اجزای آن، روغن کنجد و اجزای آن و روغن جلا و اجزای آن نیازی به اخذ مجوز قبل از ثبت سفارش از وزارت جهاد کشاورزی ندارد».

    برچسب ها