عصر خودرو

مدیر عامل ایران ایر:

«بند جریمه» در قرارداد ایرباس از شروط ایران است

توافق اولیه فنی و مالی با ایرباس

عصر بازار- مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه در موضوعات فنی و مالی با ایرباس به توافق اولیه رسیده‌ایم، گفت: اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران است.

«بند جریمه» در قرارداد ایرباس از شروط ایران است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، فرهاد پرورش  با بیان اینکه مذاکرات ایران ایر با هر سه کمپانی ایرباس، بویینگ و ای.تی.آر ادامه دارد، گفت: هم در بُعد حقوقی و هم در بُعد مالی و فنی و عملیاتی مذاکرات ادامه دارد. البته حجم کار بسیار زیاد و قراردادها سنگین و حساس هستند و مذاکرات قراردادی به صورت  فشرده ولی با دقت بالا در حال انجام است. 

    وی با تاکید بر این که این اطمینان را می‌دهم که مذاکرات خرید هواپیما متوقف نشده است، ادامه داد:  هر هفته جلسات مذاکره با این کمپانی‌ها برقرار است. جلسات مذاکره در طول این چند ماه گذشته هیچ گاه متوقف نشده است  و اتفاقا بسیار جدی و فشرده ادامه دارد.

    مدیرعامل ایران ایر با اشاره به حضور نمایندگان ایرباس در ایران برای انجام مذاکرات، گفت: مذاکرات خرید هواپیما معمولا در ابعاد مختلف حقوقی، مالی، فنی و عملیاتی و . . . انجام می‌شود. بنا بر این  گاهی این مذاکرات در حوزه حقوقی، گاهی مالی و بعضا فنی و عملیاتی در جریان است. به این ترتیب و به تناسب موضوع جلسه کارشناسان دو طرف در مذاکرات حضور دارند.

    وی افزود: در عین حال ممکن است میزبان تیم فنی ایرباس باشیم که در این مذاکرات همکاران فنی در این مذاکرات حضور دارند و در این جلسات درباره قطعات و  موتور هواپیما، سیستم‌های ناوبری، سیستم‌های مکانیکی و الکترونیکی و... مذاکره می شود.

    پرورش با بیان اینکه تعداد موارد و موضوعاتی که باید برای آن ها در جلسات مذاکره تصمیم گیری شود بسیار زیاد است، اظهار داشت: شاید سه کمپانی، ارائه دهنده موتور هواپیما باشند که همکاران ما در تیم فنی باید با تمام این کمپانی ها به مذاکره بپردازند تا بهترین انتخاب را با بهترین شرایط داشته باشند.

    وی تاکید کرد: خوشبختانه تیم بسیار با تجربه‌ای از ایران در مذاکرات خرید هواپیما حضور دارند و تلاش می‌کنیم که در مذاکرات به بهترین شرایط برای خرید هواپیما دست پیدا کنیم.

    مدیرعامل ایران‌ایر با تاکید بر این که توافق‌های اولیه در مذاکرات فنی و مالی با ایرباس انجام شده است و هم در حوزه مالی و فنی و هم در حوزه قراردادی به توافق‌های اولیه با ایرباس رسیده‌ایم، گفت: توافق نهایی با ایرباس منوط به این است که شرایط ما هم لحاظ شود اما هر دو طرف امیدوارانه مذاکرات را ادامه می‌دهند.

    پرورش افزود: هنوز قرارداد نهایی به امضای دو طرف نرسیده است اما نمایندگان ایرباس مکررا ابراز امیدواری می‌کنند که مراحل اخذ مجوزها در حال انجام است.

    وی با اشاره به  شروط ایران ایر در قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، تاکید کرد: لحاظ کردن بند جریمه جزو شروط قرارداد است  اما هنوز نهایی نشده است و به طور قطع تیم حقوقی و فنی ایران ایر با توجه به تجربه خود مصالح کشور و شرکت هما را این  در مذاکرات  رعایت و لحاظ می کند.

    مدیرعامل ایران ایر افزود:  یکی از موضوعاتی که در مذاکرات به صورت جدی مطرح می‌شود همین بحث وضعیت قرارداد در شرایط احتمالی مانند دوره بازگشت تحریم ها و یا تاخیر در تحویل هواپیما است.

    وی گفت: کلیات قرارداد بسیار خوب پیش می رود اما باید در این موضوعات هم به توافق برسیم که به عنوان مثال اگر 3 سال دیگر تحریم های هوایی برگشت، تکلیف هواپیماهایی که قرار است 5 سال دیگر تحویل داده شوند، چه می شود؟ و یا اینکه اگر پیش پرداختی داده شده است، تکلیف آن چیست و یا اینکه ما چه حقوقی در شرایط تاخیر در تحویل هواپیما خواهیم داشت و موارد بسیاری از این دست که البته مذاکرات نهایی در اینگونه موارد در حال انجام است.

    برچسب ها