عصر خودرو

به دلیل اشباع بازار گاز اروپا;

روسیه گاز صادراتی خود را به مزایده می‌گذارد

عصر بازار- ورود ال.ان.جی امریکا و قطر به بازار اروپا و کاهش تقاضای گاز این قاره، موجب شده‌است روسیه برای حفظ این بازار،فروش گاز خود را به مزایده بگذارد.

روسیه گاز صادراتی خود را به مزایده می‌گذارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در دهه‌های گذشته خرید و فروش گاز اروپا در قالب قراردادهای بلندمدت انجام می‌شده است که این قراردادها عموما به نفع صادرکنندگان گاز به ویژه روسیه بوده‌است. دلیل اصلی این امر، محدود بودن گزینه‌های تامین گاز برای بازار اروپا بوده‌است.

    در سال‌های اخیر کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند تا با استفاده از بازار اشباع شده گاز، اولا سبد واردات گاز خود را به کمک واردات از صادرکنندگان جدید مانند امریکا و استرالیا متنوع کنند و ثانیا با استفاده از این فرصت، انعطاف‌پذیری خود را در قراردادهای بلندمدت بالا ببرند. طی یک سال گذشته یکی از دلایل کاهش قیمت گاز در اروپا نیز همین موضوع عنوان شده‌است.

    هفته گذشته شرکت گازپروم روسیه بزرگ‌ترین شرکت روسی فعال در حوزه انرژی که 30 درصد گاز اروپا را تامین می‌کند یک دوره مزایده فروش گاز را برای تجار و مصرف کنندگان این بازار برگزار کرده‌است. به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان، این اولین نشانه‌ی تغییر زمین بازی در بازار گاز اروپا به نفع خریداران است. حال سوال اینجاست که چرا شرکت گاز پروم فروش گاز به این روش را آغاز کرده است؟

    در سال‌های اخیر روسیه تلاش کرده است به منظور افزایش تمایل خریداران به عقد قراردادهای بلندمدت، با ارائه تخفیف قیمتی، قراردادهای خود را جذاب‌تر کند. این اقدام روسیه به دلیل عرضه ال.ان.جی تامین‌کنندگانی نظیر قطر، استرالیا و امریکا به بازار اروپا و تهدید شدن انحصار روسیه بر این بازار بوده است. به همین دلیل روسیه تنها به ارائه تخفیف قیمتی در قراردادها اکتفا نکرده و اقدام به فروش گاز خود در قالب مزایده کرده‌است.

    مدیراجرایی شرکت گاز پروم نیز بر این موضوع تاکید کرده است و طی مصاحبه‌ای بیان داشته است: این مزایده فروش گاز، پاسخی به تغییرات بازار در اروپا است. همچنین معاون مدیرعامل این شرکت در سپتامبر گذشته گفته است: طی 2 سال آینده فروش گاز خود به صورت مزایده را به 10 درصد افزایش خواهیم داد.

    بازار گاز اروپا همواره به عنوان یک بازار مهم به لحاظ اقتصادی و به ویژه ژئوپلتیک برای روسیه مطرح بوده‎است. بنابراین روسیه همواره تلاش کرده‌‍‌است تا انحصار خود را در این بازار حفظ کند. در حال حاضر با توجه به افزایش عرضه گاز در سطح جهان و در نتیجه افزایش تامین‌کنندگان بالقوه گاز بازار اروپا به ویژه قطر، امریکا و استرالیا، روسیه در تلاش است تا با جذاب‌تر کردن قراردادهای صادرات گاز و استفاده از روش‌های مختلفی نظیر مزایده فروش بتواند سلطه خود بر بازار اروپا را حفظ کند. علی رغم تلاش‌های روسیه، به نظر می رسد با توجه به سیاست راهبردی اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش وابستگی به گاز روسیه و از طرف دیگر سیاست امریکا برای تنوع بخشی به سبد واردات اروپا به عنوان متحد راهبردی خود، با ورود ال.ان.جی ارزان امریکا به بازار اروپا، انحصار روسیه بر این بازار به شدت تضعیف خواهد شد.

    برچسب ها