عصر خودرو

کمبود بودجه، بهانه ای برای بنگاه داری بانک ها

عصر بازار- فعالان اقتصادی بر این باورند کمبود بودجه و کاهش نرخ سود نباید بهانه ای برای بنگاه داری بانک ها تلقی شود.

کمبود بودجه، بهانه ای برای بنگاه داری بانک ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی سال های اخیر شاهد رشد قارچ گونه بانک های کشور بودیم، با اینکه افزایش تعداد این بانک ها در تسریع خدمات بیشتر به مشتریان کمک شایانی کرده اما، در مجموع منجر به سوق یافتن آن ها به سمت   بنگاه داری شده که این امر با اهداف بانکداری جهانی، مغایرت دارد.

    محمد رضا غفوری کارشناس بانکی در خصوص بنگاه داری بانک های کشور بیان کرد: با مطالعه تاریخچه بانکداری کشور می توان دریافت که در گذشته ،چنین ساختاری وجود نداشته که بانک های کشور، شرکت هایی مرتبط با خود را داشته باشند، از این رو به نظر می رسد شکل گیری این پدیده طی سال های اخیر به وجود آمده باشد.

    وی افزود: در نظام بانکداری کشور اینگونه تعریف شده است که  بانک ها به عنوان ارگان های دولتی،  موظف به ارائه خدمات و تسهیلات رایگان هستند،اما باید این نکته را نیز در نظر داشت  تداوم این امر نه تنها موجب متضرر ساختن بانک ها می شود، بلکه ضربه بدی را بر پیکره اقتصاد کشور وارد می سازد و مشکلاتی را نیز در بخش صنعت و ساخت و ساز به وجود می آورد.

    این کارشناس اقتصادی در پایان بیان کرد: دولتمردان کشور باید به  تدوین برنامه ریزی های بلند مدت مبادرت ورزند تا بدین گونه شاهد سوددهی بانک ها و مردم  توام باشیم.

    کاهش سود سپرده بهانه ای برای افزایش بنگاه داری بانک ها

    سیامک فرامرزی کارشناس بانکی نیز با اشاره به اینکه بانک های خصوصی بیشتر با هدف بنگاه داری تاسیس شده اند، گفت: سهامداران این بانک ها بطور عمده در بازارهایی که هیچ گونه صرفه اقتصادی نداشته اقدام به جذب سرمایه کرده و بدین گونه به صورت چند جانبه کسب سود می کنند.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که این اقدام بانک ها با اهداف بانکداری جهانی مغایرت دارد،گفت: این اقدام بانک ها فقط جهت درآمدزایی بوده و جز لطمه زدن به فضای اقتصادی کشور، هیچ گونه پیآمدی برای بانک های مخطی نداشته است.

    وی با بیان اینکه حل این معضل نظارت جدی بانک مرکزی را می طلبد، گفت: از آنجایی که طی سال های اخیر شاهد تاسیس بی رویه بانک ها در سطح کشور بوده ایم، لذا بانک مرکزی باید به صورت جدی وارد عمل شده وبا بانک های متخلف برخورد نماید اما، این نظارت نباید در قالب تعطیلی شعب بانک های مذکور صورت گیرد، چرا که این امر یک فضای بی اعتمادی برای مردم به وجود خواهد آورد.

    این کارشناس بانکی در پایان با بیان اینکه بلوکه شدن سرمایه هایه بانک ها توسط بانک مرکزی نیز نمی تواند دستاویزی برای بانک ها تلقی شود، افزود: بخشی از سرمایه بانک ها تحت عنوان سپرده قانونی توسط بانک مرکزی به صورت تضمینی نگه داری می شود که این مسئله نمی تواند بهانه ای برای بنگاه داری بانک ها تلقی شود

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو