عصر خودرو

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی

عصر بازار- قیمت نفت در هفته گذشته روند نزولی داشت؛ به‌طوری‌که در پایان هفته قیمت هر دو شاخص عمده نفت بیش از سه دلار از هفته قبل کمتر بود.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، بهبود تولید نفت شیل، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر رشد کند تقاضا و تداوم فزونی عرضه از دلایل عمده این کاهش عنوان شده است.

    3شاخص اصلی قیمت نفت

    قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در نخستین ساعات روز جمعه، شانزدهم سپتامبر، ٤٦‌دلار‌و ٥٩ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، سه‌دلار‌و 40 سنت کاهش یافته است. شاخص «نفت وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز ٤٣‌دلار‌و ٩١ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، حدود سه‌دلار‌و ٧١ سنت افت نشان می‌دهد.  همچنین بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز پنجشنبه، پانزدهم سپتامبر، به ٤١‌دلار‌و ٦٧ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، دو‌دلار‌و ٩٤ سنت پایین‌تر است.

    هشدار آژانس بین‌المللی انرژی

    آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز سه‌شنبه در گزارشی درباره افزایش اندک تقاضا و افزایش بیشتر عرضه نفت در جهان هشدار داد و بازار نفت را تا میانه سال 2017 با مازاد عرضه پیش‌بینی کرد. این نهاد معتبر بین‌المللی انرژی، میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در سال جاری را با 100 هزار بشکه کاهش نسبت به برآورد قبلی خود یک‌میلیون‌و 300‌ هزار بشکه در روز اعلام کرد و هشدار داد این رقم در سال آینده میلادی به یک‌میلیون‌و200‌ هزار بشکه می‌رسد. این سازمان همچنین درباره افزایش تولید و عرضه نفت از سوی کشورهای غیراوپک در سال آتی میلادی هشدار داد. این در حالی است که تولید این گروه از کشورها در سال جاری با840 ‌ هزار بشکه کاهش مواجه شده است؛ اما افزایش تولید کشورهای عضو اوپک این کاهش را جبران کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش یادشده پیش‌بینی کرد، سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اکتشاف نفت در سال جاری با ٢٤ درصد کاهش مواجه شود.

    افزایش تولید، صادرات و قیمت نفت ایران

    گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه آگوست سال جاری میلادی (دهم مرداد تا دهم شهریور) به سه‌میلیون‌و ٦٥٣‌ هزار بشکه رسید که در مقایسه با ماه قبل، ٢٢‌‌هزار‌و 300 بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد؛ همچنین براساس این گزارش، هر بشکه نفت سنگین ایران در این ماه با ٥٨ سنت افزایش نسبت به ماه قبل، در سطح ٤٢‌دلار‌و ١٧ سنت معامله شده است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه یادشده با ٤٢ سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن، ٤٣‌دلار‌و 10 سنت در هر بشکه بوده است. همچنین به گزارش رویترز، صادرات نفت ایران به کره ‌جنوبی در ماه آگوست سال جاری میلادی روزانه 360‌‌هزار‌و770 ‌ هزار بشکه بوده که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است. حجم واردات نفت این کشور از ایران در هشت ماه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 120 درصد رشد نشان می‌دهد.

    رقابت بر سر مقام اول تولیدکننده نفت جهان

    با افت تولید نفت از دکل‌های نفتی آمریکا، این کشور با کاهش 160هزار‌بشکه‌ای تولید نفت مواجه شد و مقام اول تولیدکننده نفت جهان را به عربستان واگذار کرد. این کشور از آوریل سال 2014 میلادی و همراه با افزایش تولید نفت ماسه‌ای (شیل) به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد؛ اما این جایگاه دو سال بیشتر به طول نینجامید و با کاهش قیمت نفت، تولید نفت گران شیل با افت مواجه شد. گفتنی است تولید نفت عربستان در ماه‌های اخیر میلادی 10‌‌میلیون‌و 650‌ هزار بشکه در روز بوده است که این رقم در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 200 هزار بشکه در روز رشد نشان می‌دهد.

    قیمت گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به شانزدهم سپتامبر در سطح سه‌دلار‌و چهار سنت به ازای هر‌ میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ١١ سنت افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داد که قیمت‌های نفت در یک هفته گذشته روند نزولی داشتند و به صورت معمول، قیمت جهانی گاز از قیمت نفت تأثیر مثبت می‌گیرد.

    برچسب ها