عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

حضور ۹ سرمایه‌گذار بین‌المللی‌ در فاز ۳ بندر شهید رجایی

شرط جذب بار و ترانشیپ برای سرمایه‌گذاران

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه زیرسازی فاز ۳ بندر شهید رجایی توسط سازمان انجام می‌شود، گفت: روسازی و تأمین تجهیزات بر عهده سرمایه‌گذار است، تاکنون ۹ سرمایه‌گذار جهانی از خطوط بزرگ دریایی دنیا تقاضای حضور در بندر داشته‌‌اند.

حضور ۹ سرمایه‌گذار بین‌المللی‌ در فاز ۳ بندر شهید رجایی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد سعیدنژاد درباره ساخت ترمینال‌‌ بندر شهید رجایی اظهار داشت: در ترمینال شماره 3 مدل ساخت بدین گونه است که اسکله با سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می‌شود و مرحله زیرسازی محوطه خواهد بود.

    وی ادامه داد: از زیرسازی محوطه به بالا که شامل روسازی است به همراه تأمین کل تجهیزات، توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در احداث ترمینال 3 بندر شهید رجایی دو هدف مد نظر است اول آنکه یک پیمانکار برای اجرای روسازی مد نظر قرار دهیم، این پیمانکار در 2 بخش فعالیت می‌کند که عملیات اجرایی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال اجرا است. بخش عمده دیگر، فراخوان بین‌المللی برای انتخاب پیمانکار و فاینانسر به صورت مشترک در فاز 3 است تا بدین‌ترتیب بخش زیرسازی محوطه در ترمینال شماره 3 آماده شود.

    سعیدنژاد ادامه داد: فاز بعدی در ترمینال 3 شامل تأمین تجهیزات و روسازی محوطه است که از طریق سرمایه‌گذار مشترک داخلی و خارجی خواهد بود، اسناد و مدارک این کار در قالب قرارداد با یک مشاور بین‌المللی در حال تهیه است، علت جذب مشاور بین‌المللی این است که برای آنکه اسناد توسط سرمایه‌گذاران خارجی قابل قبول باشد باید شرکت معتبر مشاور مورد تأیید این سرمایه‌گذار را داشته باشیم، بنابراین مشاور انتخاب شده است و در حال تهیه اسناد هستیم که ظرف 16 هفته این کار انجام خواهد شد حدود 6 هفته از 16 هفته گذشته است و ظرف 10 هفته آینده اسناد و مدارک توسط مشاور تهیه خواهد شد و ارائه می‌شود.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سیاست کلی این است که در انتخاب سرمایه‌گذار خارجی ترمینال 3 فقط سرمایه و دانش مد نظر نباشد بلکه هدف اصلی‌تر تعهد بار است به خصوص بار ترانشیپی و نه بار داخلی ایران؛ زیرا بار داخلی ایران توسط هر بخشی اجرا می‌شود و چندان نیازی به بازاریابی ندارد اما ترانشیپ(جابجایی کالا از یک کشتی یا کامیون به کشتی یا کامیون دیگر) کالا مهم و نیازمند بازاریابی است، از سوی دیگر ترانزیت کالا یعنی عبور از سرزمین ایران نیز مهم است که سرمایه‌گذار باید حتماً جزء تعهدات خود این موضوع را مد نظر قرار دهد و به همین دلیل شرکت‌هایی می‌توانند در این عرصه فعال باشند که قابلیت این را داشته باشند بار بین‌المللی را جذب کنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا امروز 9 سرمایه‌گذار و گروه سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا درخواست و پیشنهاد داده‌اند تا در ترمینال 3 بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کنند که این از 9 گروه سرمایه‌گذاری، تعدادی از خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا، پورت اپراتورهای بزرگ دنیا و بهره برداران بندری بین‌المللی هستند.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخشی که امروز درخواست همکاری داده است زنجیره‌ای از بنادر را در دنیا مدیریت و اداره می‌کنند. برخی بیش از 50 بندر بزرگ دنیا را مدیریت می‌کنند و به صورت شبکه و زنجیره، بار را جذب می‌کنند که در این باره می‌توان به 10 خط کشتیرانی بزرگ دنیا‌ اشاره کرد.

    بر اساس این گزارش، بندر شهید رجایی تنها بندر کانتینری ایران است که بیشترین عملیات صادرات و واردات از مرز‌های دریایی کشور از طریق این بندر را انجام می‌شود.
    این بندر در قالب سه فاز فعالیت می‌کند و که فازهای اول و دوم تکمیل شده و فاز سوم در حال تکمیل است تا پس از اجرای زیرساخت، روسازی و تأمین تجهیزات توسط سرمایه‌گذار در این فاز انجام شود.
    در حال حاضر در بندر شهید رجایی دو اپراتور سینا و بتا فعالیت می‌کنند که طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، اپراتورهای جدید تا مهرماه امسال معرفی خواهند شد.

    برچسب ها