عصر خودرو

طلا به کمترین سطح در ۲ هفته گذشته رسید

فشار دلار و نفت بر فلز زرد

عصر بازار- بازارهای جهانی از جمله بازار طلا همچنان تحت‌تاثیر نشست روز سه‌شنبه آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند، هر چند که در این بین بعضا عوامل دیگر نیز نوسانات فلز زرد را افزایش می‌دهند. طلا که روز پنج‌شنبه نسبت به روز قبل خود با روند کاهشی روبه‌رو بود، نهایتا بر قیمت ۱۳۱۸ دلار ایستاد.

فشار دلار و نفت بر فلز زرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس روز جمعه را به‌دلیل تعطیلات کشورهای آسیای شرقی و کم‌ شدن حجم معاملات، در وضعیتی پایدار، با قیمت 1313 دلار شروع کرد، اما در ادامه به‌دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به بازارهای ریسکی‌تر مانند بازارهای سهام در واکنش به سیاست‌های ضدرکودی بانک مرکزی ژاپن و همچنین افزایش شاخص قیمت دلار، در مسیر کاهشی قرار گرفت. از طرفی قیمت نفت به‌دلیل افزایش عرضه‌‌ای که از سوی برخی کشورها داشته است، در روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در دو هفته اخیر رسید که می‌تواند دلیلی تشدید‌‌کننده بر کاهش قیمت جهانی طلا باشد. تحت‌تاثیر این عوامل کاهشی، تا ساعت 7 بعدازظهر روز جمعه قیمت 1308 دلار برای اونس ثبت شد؛ با این حال، هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز انتهایی هفته رقم خورده باشد.

    طلا روی شیب نزولی

    اونس طلا روز چهارشنبه را در ابتدای محدوده سوم کانال 1300 دلار آغاز کرد؛ اما بعد تحت‌تاثیر نوسان‌های دلار و همچنین تعدیل روند سه‌شنبه، با رشد روبه‌رو شد. اما در روز پنج‌شنبه، قیمت طلا به پایین‌ترین حد دو هفته گذشته خود رسید. یکی از دلایل مهم آن را می‌توان سطح پایین تقاضا و نا اطمینانی که در رابطه با سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا وجود داشت و موجب افزایش عرضه طلا از طرف سرمایه‌گذاران شد، دانست. این فلز گرانبها در روز پنج‌شنبه، با کاهشی 8دلاری به ازای هر اونس به 1318 دلار رسید که از اول سپتامبر، پایین‌ترین قیمت پایانی تجربه شده بود. همچنین نقره با کاهشی ناچیز نسبت به روز قبل خود، در قیمت پایانی 19 دلار ایستاد.

    انتشار آمار اقتصادی مایوس‌کننده در صبح روز پنج‌شنبه، شامل فروش ضعیف خرده‌فروشی و کم بودن تولیدات صنعتی که باعث منفی شدن چشم‌انداز رشد تولید ناخالص ملی‌ شد، باعث افزایشی اندک در قیمت طلا در صبح روز پنج‌شنبه شد. براساس این آمار، فروش خرده‌فروشی به اندازه 3/ 0 کاهش داشته که 2/ 0درصد بیشتر از انتظارات بود. همچنین حجم تولیدات صنعتی 4/ 0 درصد کاهش داشته که 1/ 0 درصد بیشتر از رقم مورد انتظار بود. اما ادامه یافتن نگرانی‌ها درخصوص امکان افزایش نرخ بهره در هفته آینده، سرمایه‌گذاران را بر لب مرز نگه داشت و باعث شد برخی موقعیت خود را در طلا ببندند.

    این فلز گرانبها نسبت به افزایش نرخ بهره بسیار حساس است؛ چراکه افزایش نرخ بهره باعث برداشته شدن هزینه فرصت نگه‌داشتن فلزهای بی‌بازده مانند طلا می‌شود. بر این اساس، آخرین بیانیه‌های منتشر شده از سوی فدرال رزرو، مبنی‌بر احتمال تصمیم‌گیری درخصوص افزایش نرخ بهره در جلسه‌ای که در روز سه‌شنبه، 20سپتامبر، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو قرار است برگزار کند، موجب تشدید نگرانی‌ها شده است که می‌تواند موجب ضربه زدن به بازارهای طلا شود. تاکنون به‌دلیل نااطمینانی‌های اقتصاد جهانی که یکی از‌ آنها جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا بوده، مشتریان زیادی به سمت این فلز گرانبها کشیده شده‌اند. به گفته کمرزبانک «در کوتاه‌مدت قیمت طلا تحت فشار خواهد بود. بخشی از دلایل آن را می‌توان به بالا رفتن انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت داد و بخشی دیگر را می‌توان در اثر احساس امنیتی که برای مشارکت‌‌کنندگان بازارهای مالی ایجاد شده، دانست.»

     

    دلار در مقابل طلا

    اونس طلا روز جمعه را با قیمت 1313 آغاز کرد. بعد از روند کاهشی‌ قیمت طلا که از 6سپتامبر شروع شد، در روز چهارشنبه این فلز گرانبها با افزایش حدود 2/ 0 درصدی به قیمت پایانی 1326 رسید. اما روز پنج‌شنبه دوباره با روند کاهشی روبه‌رو شد و به پایین‌ترین مقدار خود در دو هفته گذشته رسید. فلز زرد اگرچه روز جمعه را با روند افزایشی شروع کرد، اما در ادامه روند کاهشی‌ای که روزهای قبل داشت را دنبال کرد، هرچند که در قیمت‌های پایین، خریدهای سرمایه‌گذاران بالا می‌رفت.

    چاپ خبر

    برچسب ها