عصر خودرو

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفت‌و‌گو با «عصربازار» مطرح کرد:

ثبات بی تحرک بازار فولاد تا پایان سال

عصر بازار- آمارها حاکی از این است که میزان صادرات شمش و تولیدات فولادی کشور در پنج ماه امسال به ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۸۱ تن رسید که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۵۱ درصدی ثبت کرد.

ثبات بی تحرک بازار فولاد تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در حالی که این آمارها حاکی از بهبود عملکرد در این حوزه است، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران معتقد است که تنها عاملی که به افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی منجر شده، بهبود قیمت‌های جهانی است. در حالی که تحریک تقاضای داخلی به صورت جدی در این حوزه دیده نمی‌شود و در واقع همچنان رکود اقتصادی در این بازار حاکم است. 

    البته در روزهای اخیر روند قیمت‌های بازار فولاد کاهش داشته است. اما برخی از کارشناسان معتقدند که این ریزش‌ها موقت و گذراست. برای بررسی بهتر وضعیت بازار فولاد، «عصربازار» با بهادر احرامیان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد به گفت‌وگو نشسته است که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید. 

    - سال گذشته میلادی برای فعالان بازار فولاد سالی پر از نوسان بود که البته اغلب این نوسانات با کاهش قیمت‌های چشمگیر همراه بود. با توجه به این که از ابتدای سال 2016 این بازار در حال حرکت به سمت بهبود بوده است، اکنون وضعیت بازار فولاد را چطور توصیف می‌کنید؟ 

    هم اکنون شرایط جهانی بازار فولاد تثبیت شده است و از فضای نوسانی سال 2015 فاصله دارد. در بازار داخلی نیز قیمت‌ها به دلیل تثبیت قیمت‌های جهانی، بالاتر از ماه‌های پیشین تثبیت شده‌اند، اما رکود داخلی که در تمام بخش‌های صنایع مشاهده می‌شود، اجازه افزایش تقاضا در این حوزه را نمی‌دهد. در بازار صادراتی نیز همان جایگاه‌های گذشته را داریم و ورق گرم فولادی و شمش فولاد عمده‌ترین محصولات صادراتی ما هستند. 

    - اخیرا مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سرانه مصرف فولاد در کشور را 200 تا 220 کیلوگرم در سال اعلام کرده و از پایین بودن این رقم اظهار نارضایتی کرده ‌است. به نظر شما افزایش این میزان تا چه حدی ممکن است و با چه آثاری در بازار فولاد ظهور می‌کند؟ 

    باید توجه داشته باشید که سرانه مصرف فولاد در کشور‌هایی بالاست که تولید و صادرات زیادی دارند. ارقامی که برای مصرف فولاد 300 تا 350 کیلوگرم در سال اعلام می‌شود، بیشتر در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین قابل مشاهده است. به دلیل این است که بخش زیادی از تولیدات این کشورها اعم از فولاد و مصنوعات فولادی صادر می‌شود. در واقع در هیچ جامعه بشری مصرف سرانه فولاد به این مقدار نمی‌رسد. در کشورهای اسپانیا و فرانسه نیز مصرف سرانه کمتر از 200 کیلوگرم در سال است، زیرا صادرات این کشورها کم است و عمده تولید در بازار داخلی مصرف می‌شود. 

    - خبرها حاکی از آن است که تولید فولاد چین در سال 2016 قرار است به مقدار قابل توجهی کاهش داشته باشد و بخشی از این کاهش تولید نیز رخ داده است. کم شدن تولیدات فولادی چین چه تاثیری در افزایش سهم ایران از بازارهای صادراتی دارد؟ 

    چین اعلام کرده ‌است که کاهش تولید فولاد خود را هنگامی اجرایی می‌کند که مصرف داخلی کاهش پیدا کند. در واقع هیچ قصدی برای عقب نشینی از بازارهای صادراتی خود ندارد‌. البته به دلیل فشار جوامع بین‌المللی، اکنون دیگر اثری از دامپینگ فولاد چینی مشاهده نمی‌شود. اما سهم بازار صادراتی چین هنوز به قوت قبل پابرجاست. 

    - با توجه به توصیفی که از وضعیت موجود داشتید، بازار فولاد داخلی تا پایان سال در چه مسیری حرکت می‌کند؟

    صنعت فولاد ایران تا پایان سال به دلیل این که بازار جهانی در قیمت‌های فعلی تثبیت شده ‌است، نوسان قیمتی را تجربه نخواهد کرد. از طرف دیگر نشانه‌هایی از افزایش تقاضا در این بازار مشاهده نمی‌شود، به تبع آن نیز سطح تولید و قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. 

    از یک سال پیش واردات فولاد با ارز آزاد انجام می‌شود و صادرات نیز با ارز آزاد انجام می‌شود. بنابراین یکسان سازی نرخ ارز نیز تغییری در شرایط فولادی‌ها ایجاد نمی‌کند.

    برچسب ها