عصر خودرو

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران:

مافیای واردات، محصول کشاورزی را از بورس کالا نمی‌خرد

اگر کشاورز ۴ ماه معطل دریافت پول گندم باشد انصاف نیست

عصر بازار- رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران کشور گفت: به جای آنکه کشاورز ۴ ماه پس از فروش محصول به دولت منتظر دریافت پول گندم خود باشد، دولت باید هر سال در بودجه سالانه ردیفی برای خرید تضمینی گندم در نظر بگیرد.

مافیای واردات، محصول کشاورزی را از بورس کالا نمی‌خرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی قلی ایمانی با انتقاد از وضعیت پرداخت مطالبات گندم کاران از سوی دولت برای خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: دولت باید هر سال هنگام تعیین قیمت خرید تضمینی هر محصولی به ویژه گندم فکری هم برای منابع آن بکند، نه آنکه وقتی گندم تولید و وارد انبارها شد، تازه تصمیم بگیرند که منابع آن را از کجا بیاورند.

    وی با اشاره به وضعیت کشاورزان و مشکلاتی که برای تامین هزینه پیش نیازهای تولید محصول از جمله بذر، کود و نهاده دارند، تصریح کرد: کشاورز صرف نظر از تمام این مسائل چند ماه باید تلاش کرده و هزینه کند، تا به محصول برسد و اینکه 4 ماه هم بخواهد منتظر دریافت پول خود باشد، به دور از انصاف است.

    وی پیشنهاد داد، تا دولت از طریق مجلس هر ساله در بودجه سالانه پولی را هم برای خرید گندم در نظر بگیرد.

    رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران همچنین در مورد کارت اعتباری نهاده که کشاورزان بتوانند از طریق آن بذر و کود خود را به صورت اقساطی دریافت کنند، گفت: اگرچه این طرح طرح خوبی است، اما نحوه ساماندهی توزیع و چگونگی برداشت وجه کمی مشکل است و باید تدبیر درستی برای آن اندیشیده شود.

    ایمانی در پاسخ به اینکه فروش کالاهای کشاورزی در بورس چقدر می‌تواند در رونق اقتصادی بخش کشاورزی موثر باشد هم گفت: قیمت برخی محصولات ما از جمله گندم و جو به دلیل هزینه‌های بالای تولید از قیمت بازارهای جهانی بالاتر است و وقتی کالا از طریق واردات و ارزانتر تامین می‌شود، اینکه فکر کنیم عرضه آن در بورس کالا می‌تواند نقش موثری در تولید داشته باشد، اشتباه است.

    ایمانی به نمونه‌ای از عرضه محصول کشاورزی در بورس اشاره کرد و گفت: از 10 اردیبهشت امسال محصول جو در استان گلستان برداشت شده و با گذشت 4 ماه به دلیل آنکه جو در بورس عرضه شده کشاورز هنوز ریالی دریافت نکرده است.

    وی ادامه داد: قرار بود پس از فروش جو در بورس کالا پولش به حساب کشاورز واریز شود و دولت هم ما به التفاوت آن را بپردازد، اما به دلیل آنکه قیمت بازار جهانی جو پایین تر از قیمت داخلی است، هنوز جوها به فروش نرسیده است، چرا که آنهایی که سودشان در واردات این محصول است، وارد بورس و خرید از آن نمی‌شوند.

    برچسب ها