عصر خودرو

رویترز خبر داد

افزایش ۱۵ درصدی صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته

عصر بازار- صادرات نفت ایران در ماه اوت با ۱۵ درصد افزایش نسبت به ماه جولای به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز رسید.

افزایش ۱۵ درصدی صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، به گفته یک منبع آگاه از برنامه بارگیری نفت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه اوت با 15 درصد افزایش نسبت به ماه جولای به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده و به سطح صادرات تهران در دوران قبل از تحریم ها نزدیک شده است.

    سومین تولید کننده بزرگ اوپک صادرات نفت خام خود به استثنای میعانات را از ماه دسامبر تاکنون بیش از دو برابر افزایش داده است. تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در ماه ژانویه برداشته شده و از آن زمان این کشور در تلاش است تا سهم از دست رفته خود از بازار در طی 5 سال گذشته را پس بگیرد.
    تقاضای بالا برای نفت خام ایران در بازار آسیا و اروپا این کشور را قادر ساخته تا تولید نفت خود را در ماه جاری به بیش از 3.8 میلیون بشکه در روز برساند. ایران هنوز نتوانسته به سطح تولید4 میلیون بشکه در روز که پیش شرط این کشور برای پیوستن به طرح فریز نفتی است دست یابد.
    ویکتور شام، تحلیلگر نفتی موسسه مشورتی آی اچ اس در این باره گفت: «تنها راه برای اینکه تولید کنندگان در فضای قیمت های پایین فعلی،  درآمدشان را به حداکثر برسانند افزایش تولید است... بنابراین بعید است که توافقی بر سر محدود کردن تولید ... در نشست اواخر ماه سپتامبر صورت پذیرد.»
    «ما می توانیم از ایران انتظار داشته باشیم که افزایش تولید خود را ادامه دهد.»
    به گفته این منبع آگاه، بر اساس آمارهای جمع آوری شده از برنامه بارگیری تانکرها، صادرات نفت خام ایران در ماه اوت به استثنای میعانات، نسبت به یک سال قبل تقریبا دو برابر شده و به 2.11 میلیون بشکه در روز رسیده است.
    صادرات نفت ایران در ماه های ژوئن و جولای به ترتیب 1.9 و 1.83 میلیون بشکه در روز بود. صادرات نفت ایران در ماه اوت به بالاترین رقم از ژانویه 2012 تاکنون رسیده است.
    جزئیات مربوط به صادرات میعانات ایران در ماه اوت مشخص نیست، اما اگر رقم صادرات میعانات ماه گذشته برابر با رقم متوسط صادرات ماهیانه امسال یعنی 310 هزار بشکه در روز باشد، کل صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه اوت به 2.41 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که هنوز با صادرات 2.5 تا 2.6 میلیون بشکه ای نفت ایران در سال 2011 فاصله دارد.

    برچسب ها