عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالا طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این رویدادها به شرح زیر می باشند:

    تامین مالی 1200میلیارد تومانی از بورس کالای ایران

    چهارشنبه گذشته ( 24 شهریور) نخستین عرضه اوراق سلف موازی استاندارد گندم به منظور تامین مالی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت مطالبات گندمکاران از دولت، در بورس کالا انجام شد که با توجه به سود مناسب و جذاب این اوراق، یک میلیون و 440هزار تن اوراق گندم (معادل 14میلیون و 400 هزار قرارداد) به ارزش نزدیک به 12هزار میلیارد ریال به فروش رسید.

    با توجه به حجم گسترده عرضه این اوراق، انتشار اوراق سلف موازی گندم تا روز یکشنبه 28 شهریورماه ادامه دارد و عموم مردم می توانند برای پذیره نویسی این اوراق به کارگزاری های دارای مجوز فعالیت سلف موازی در بورس کالای ایران مراجعه کنند.

    پرداخت مطالبات کشاورزان با انتشار اوراق سلف گندم

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، طی هفته اخیر در اولین نشست خبری خود با حضور مدیران ارشد سازمان بورس و اهالی رسانه ضمن تشریح برنامه ها و فعالیت های این سازمان، از مزایای انتشار اوراق سلف گندم در بورس کالا خبر داد و گفت:  با انتشار اوراق سلف گندم در بورس کالا مطالبات کشاورزان که با تاخیر روبه رو شده تسویه می شود و کشاورزان با مزیت های بورس کالا آشنا خواهند شد و دولت نیز با استفاده از ابزارهای بورس کالا می تواند تامین مالی مناسبی انجام دهد.

    همچنین وی در ادامه این نشست از راه اندازی سریع بازار آتی ارز پس از یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت: بازار آتی ارز به سرعت پس از یکسان سازی نرخ ارز با توافقات کامل میان بانک مرکزی و بازار سرمایه راه اندازی می شود.

    دکتر محمدی در ادامه افزود: یکسان سازی نرخ ارز از پیش شرط های راه اندازی بازار مشتقه ارز و به عبارت بهتر بازار آتی ارز به شمار می رود.

    وی افزود: سازمان بورس و مجموعه بازار سرمایه ارتباط و تعاملات خوبی با بانک مرکزی دارد که براساس توافقات انجام شده بازار آتی ارز به سرعت پس از یکسان سازی نرخ ارز راه اندازی خواهد شد.

    محمدی همچنین در این روز به جلسه شورای رقابت که به چگونگی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اختصاص  داشت اشاره کرد و گفت: بنده در این جلسه بر اساس وظایف سازمانی و قانونی از عملکرد بورس کالا در حوزه پتروشیمی دفاع کردم و معتقدم که بورس کالا شفاف تر از همه مکانیسم هایی است که می توان برای تنظیم، تعادل و مدیریت صحیح یک بازار مورد استفاده قرار گیرد.

    رشد صادرات از طریق انبارهای تحت کلید بورس کالا

    معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای منطقه آزاد اروند، از راه اندازی معاملات بورس کالا در تالار بورس اروند خبر داد و گفت: براساس تفاهم صورت گرفته میان منطقه آزاد اروند و بورس کالای ایران، در آینده ای نزدیک انبارها و سوله هایی در اروند، به منظور صادرات کالاها در اختیار بورس کالا قرار خواهد گرفت که پس از آن، شاهد افزایش صادرات از این منطقه خواهیم بود.

    با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود در منطقه آزاد اروند، پس از اخذ مجوز بورس انرژی، مجوز لازم جهت معاملات در بورس کالا نیز صادر شد.

    محمدرضا معتمدی، در این خصوص افزود: پس از راه اندازی تالار بورس اروند، در خرداد ماه سال جاری، این سازمان، رایزنی های خود را جهت اخذ مجوز بورس کالا آغاز نمود که در این راستا، مدیران بورس کالا با سفر به منطقه، از پتانسیل ها و ظرفیت های اروند و تالار راه اندازی شده، بازدید کردند.

    دولت تصمیمی برای خروج پتروشیمی از بورس کالا ندارد

    محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت سه شنبه گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درمورد طرح خروج پتروشیمی از بورس کالا گفت: دولت نسبت به این طرح چنین موضعی ندارد.

    در حالیکه بحث عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران طی هفته گذشته در شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت و این شورا با پاسخ به ایرادات وزارت صنعت، با عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی مخالفت کرد، سخنگوی دولت در این روز بار دیگر اعلام کرد که موضعی در قبال خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا ندارد.

    ابزارهای تامین مالی بورس کالا در خدمت خروج صنعت فولاد از رکود

    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز طی روزهای اخیر، با بیان این مطلب که در حال حاضر کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است گفت: طراحی ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا، می تواند جایگاه شرکت های تولیدکننده در بازار سرمایه را ارتقا دهد.

    بهادر احرامیان اظهار داشت: انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت های فولادی می تواند روشی کارآمد و مفید جهت تامین مالی آنها باشد؛ این رویداد به مرور زمان در رونق اقتصادی کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

    وی در خصوص چگونگی حمایت بورس کالا از روند تامین مالی صنایع از جمله فولادسازان گفت: در حال حاضر کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مالی از معضلات اصلی تولیدکنندگان کشور است و طراحی ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا، می تواند جایگاه شرکت های تولیدکننده در بازار سرمایه را ارتقا دهد.

    کالاهای متروکه و املاک و مستغلات در راه بورس کالا

    مدیر عامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی طی هفته گذشته از برنامه های اموال تملیکی برای عرضه کالاهای متروکه با ارزش بالا و همچنین املاک و مستغلات در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: از اواخر سال گذشته و نیز در اوایل سال جاری سازمان اموال تملیکی نسبت به عرضه 5 مرحله از اموال متروکه در بورس کالا اقدام کرده که بیشتر این کالاها، اقلام صنعتی بوده است که به محض عرضه این اقلام در بورس، صاحبان کالای متروکه اقدام به اعاده اظهارنامه از طریق گمرک ج.ا.ا نموده اند و نهایتاً منجر به فروش این کالاها نشده است.

    لذا با تدابیر اتخاذ شده، می خواهیم در آینده نزدیک ضمن رفع موانع و مشکلات قبلی نسبت به عرضه کالاهای متروکه با ارزش بالا در بورس کالا اقدام کنیم.

    امین دلیری در ادامه افزود: از آنجایی که حجم کالاهای مطرح در بورس کالا باید قابل توجه باشد به محض در اختیار گرفتن کالاهایی که واجد شرایط عرضه در بورس کالا باشند آن ها را از طریق بورس عرضه خواهیم کرد.

    برچسب ها