عصر خودرو

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح کرد؛

صنعت پتروشیمی، مدعی قدرتمند لیدری بازار

عصر بازار- به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مزیت هایی مانند تامین خوراک پتروشیمی ها، دسترسی به آب های آزاد و سواحل گسترده، نیروی انسانی ارزان و متخصص، قابلیت در اختیار گرفتن بازار های منطقه ای و بین المللی و صادرات محور بودن صنعت پتروشیمی از جمله مواردی اند که صنعت پتروشیمی را به صنعت قدرتمند و مطمئن در کشور و در بازار سرمایه بدل می کند؛ صنعتی که مدعی قدرتمندی برای لیدری بازار سرمایه است.

صنعت پتروشیمی، مدعی قدرتمند لیدری بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، احمد مهدوی ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی در کشور، گفت: صنعت پتروشیمی رو به جلو است و از وضعیت خوبی برخوردار است.

    وی ضمن برشمردن برخی از چالش ها بر سر راه این صنعت اظهار کرد: طبیعی است که بر سر راه این صنعت، چالش هایی وجود دارد؛ موانعی مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها، ضمانت اجرایی لازم برای فاینانس کردن سرمایه گذاری ها و تشکیل رگولاتوری که واقعا نیاز این صنعت هست، از جمله این چالش هاست و اگر این موارد برطرف شوند، صنعت پتروشیمی در ایران با توجه به مزیتی که دارد می تواند صنعت پیشرو باشد.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، منابع عظیم هیدروکربن در کشور را یکی از مهم ترین پتانسیل های رشد این صنعت تلقی کرد و تصریح کرد: کشور ما به سبب منابع هیدروکربنی که در اختیار دارد، در بحث خوراک پتروشیمی ها در دنیا حرف اول را می زند و این بزرگترین مزیت برای صنعت پتروشیمی ماست.

    وی ادامه داد: توان بالای کشور در منابع و انرژی هایی که خوراک پتروشیمی ها را فراهم می کند، ایران را به کشوری قدرتمند در صنعت پتروشیمی در منطقه بدل کرده است. کشورهایی مانند قطر و عربستان که رقبای اصلی ما در صنعت پتروشیمی هستند، هر دو دارای خلا در بحث انرژی هستند: قطر نفت ندارد، اما گاز دارد. عربستان نفت دارد، اما گاز ندارد. ایران از گاز و نفت، هر دو، برخوردار است.

    مهدوی ابهری سواحل گسترده را مزیت دیگر صنعت پتروشیمی در کشور خواند و عنوان کرد: ما سواحل گسترده ای را داریم: خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر. واحدهای پتروشیمی در جایی مستقر می شوند که مشکل آب نداشته باشند و از این روی سواحل ما مکانی مناسب برای استقرار پتروشیمی هاست. سواحل افزون بر تامین آب مورد نیاز این صنعت، در بحث صادرات محصولات پتروشیمی نیز تسهیل گر بسیار خوبی به شمار می رود و هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد و امر صادرات را آسان می کند.

    وی برخورداری از نیروی انسانی را مزیت سوم برای صنعت پتروشیمی دانست و گفت: ما خوشبختانه نیروی انسانی قابل توجهی داریم از نظر نیروی انسانی متخصص نیز مشکلی نداریم.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، امکان در اختیار داشتن بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای را از دیگر پتانسیل های رشد و توسعه این صنعت در نظر گرفت و تاکید کرد: ترکیه، کشورهای تازه استقلال یافته شوروی و آسیای جنوب شرقی خریداران محصولات پتروشیمی ما هستند و میتوانیم بازار این کشورها را در اختیار داشته باشیم.

    وی با اشاره به رفع تحریم ها و گشایش ارتباطات بین المللی اظهار کرد: با رفع تحریم ها می توانیم بازارهای اروپایی را نیز در اختیار داشته باشم و محصولات پتروشیمی مان را به آنها نیز صادر کنیم.

    مهدوی ابهری صادرات محور بودن صنعت پتروشیمی را نکته قابل اتکا در این صنعت قلمداد و خاطر نشان کرد: صنعتی مانند صنعت پتروشیمی که یک صنعت صادرات محور است، بهتر می تواند سرمایه ها را جذب کند و فعالان بازار سرمایه راحت تر می توانند به آن اطمینان کنند و در آن سرمایه گذاری کنند.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با توجه به مجموع مزیت های یادشده در صنعت پتروشیمی ادامه داد: در صنایعی مانند سیمان، خودرو یا خوراک دام، مزیت های خوبی داریم؛ اما هیچ کدام مزیت های پتروشیمی را ندارند و این موضوع سبب می شود که صنعت پتروشیمی را مدعی قدرتمندی برای لیدری بازار سرمایه قلمداد کنیم که در رشد و توسعه اقتصاد کشور نیز نقش موثری دارد.

    برچسب ها