عصر خودرو

با هدایت سرمایه های خفته صندوق های سرمایه گذاری رخ می دهد؛

تزریق خون تازه در رگ بورس

عصر بازار- بزرگترین مشکل بازار نقدینگی است. جریان های پولی و مالی کشور به سمتی پیش می رود که نقدینگی وارد بازار نمی شود و نیاز به محرک دارد.

تزریق خون تازه در رگ بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمود رضا خواجه نصیری مدیر عامل تأمین سرمایه آرمان با بیان مطلب فوق گفت: عدم ورود نقدینگی به بازار الزاماً در شرایط فعلی نه تنها عقلایی نیست بلکه متاسفانه ابزارهای قوی برای جذب نقدینگی برای بازار سرمایه وجود ندارد.

    وی با اشاره به ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه افزود: صندوق های سرمایه گذاری با خرید سهام شرکت های مزیت دار در قیمت های فعلی با دورنمای آینده اقتصادی کشور با هیچ ریسکی رو به رو نمی شوند.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص افزایش ظرفیت خرید سهام توسط صندوق های سرمایه گذاری تصریح کرد: بر اساس مصوبات جدید سازمان بورس، صندوق های سرمایه گذاری امکان خرید سهام، حق تقدم و گواهی سپرده کالایی تا سقف 15 درصد را پیدا کرده اند.

    وی با اشاره به عدم استقبال مدیران صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به بورس ادامه داد: در شرایط فعلی مدیران صندوق های سرمایه گذاری مانند بسیاری از اشخاص حقیقی ترجیح می دهند که به جای تحمل زحمت و تحلیل سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت بازار سهام به دریافت سودهای ثابت و بدون ریسک از بانکها روی بیاورند و حتی ریسک بانک را در تصمیم گیری هایشان لحاظ نکنند.

    خواجه نصیری با بیان اینکه علت کاهش قیمت سهام در شرایط فعلی به هیج وجه وضعیت بد بازار سهام و شرکت ها نیست، گفت: بزرگترین مشکل بازار این است که نقدینگی تغییر جهت نمی دهد و چنانچه متولیان و فعالین بازار منتظر باشند که این تغییر جهت خود به خود اتفاق بیفتد به زعم من این چنین نمی شود.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان با تأکید بر این نکته که تغییر جهت نیاز به تحریک و محرک دارد، گفت: مطمئنا گزارش شرکت ها در شش ماهه و 9 ماهه بهتر از سه ماهه اول سال خواهد بود. بنابراین اکنون فقط مشکل نقدینگی وجود دارد که باید کمک کرد تا این نقدینگی به سمت بازار بیاید چون کمبود نقدینگی در بازار سرمایه به مراتب خیلی بیشتر از کمبود نقدینگی در کلان کشور است.

    وی با بیان اینکه این وضعیت ناشی از تداوم رکود در بازار سرمایه است، اظهار داشت: به دلیل تداوم رکود و نگرانی هایی که عمدتاً در فضای بورس وجود دارد و نه شرکت ها، پول به سمت بورس نمی آید بنابراین در این شرایط لازم است که نقدینگی به سمت بورس تغییر جهت بدهد.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تأکید بر اینکه باید از همه ابزارهای قانونی و توانایی ها در این زمینه استفاده شود، گفت: انفعال و بی توجهی در جذب نقدینگی اصلا پذیرفتنی نیست و باید از حالت بی تفاوتی به سمت یک برنامه ریزی قوی حرکت شود.

    خواجه نصیری ادامه داد: اگر می خواهیم کاهش تورم و نرخ سود بانکی و نرخ بین بانکی تداوم داشته باشد و کماکان منابع در بانک ها چسبندگی نداشته باشند باید بازار سرمایه تقویت شود و راه این هدف در باز کردن پای نقدینگی به بازار سرمایه است. باید برای آن برنامه ریزی کرد و از ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری به درستی استفاده کرد.

    وی ابراز داشت: به نظر می رسد در نهادهای مالی ما نوعی انفعال برای فعالیت در بازارهای مالی و بازار سرمایه ایجاد شده است که باید این وضعیت را به یک وضعیت فعالانه تبدیل کرد چون اگر فعالانه پول به سمت بازار بیاید به هیچ وجه نگرانی از سمت شرکت ها وجود ندارد و ریسکی از این جهت بازار را تهدید نمی کند.

    خواجه نصیری با آسیب شناسی وضعیت شرکت های سرمایه گذاری در جهت دهی به بازار سرمایه گفت: شرکت های سرمایه گذاری توان تزریق نقدینگی به بازار را ندارند و عموماً به شرکت های هلدینگ تبدیل شدند که فقط شرکت هایی را خریداری کردند و گاه از عهده پرداخت اقساط سهام خریداری شده نیز برنمی آیند.

    وی با بیان اینکه تنها فرصت پیش روی بازار سرمایه برای ورود به نقدینگی در دل سرمایه های خفته صندوق های سرمایه گذاری است، گفت: در شرایط فعلی تنها ظرفیت موجود برای آزادسازی نقدینگی در مسیر بازار سرمایه، ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری است که سرمایه آنها حدود 95 هزارمیلیارد تومان است بنابراین بر اساس سازو کار قانونی باید مجبور شوند در حد و حدود همان 15 درصدی که قانون برای خرید سهام به آنها مجوز داده به بورس پول تزریق کنند.

    مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان با بیان اینکه باید نسبت به میزان حساب های صندوق های سرمایه گذاری وسواس به خرج داد، گفت: پیش از این صندوق های سرمایه گذاری 90 درصد منابعشان را در شرایطی که فرصت های سرمایه گذاری خیلی خوبی در بازار سرمایه وجود داشت در بانک ها سپرده گذاری می کردند و هیچ ضمانت و ابزاری برای اینکه از این حجم نقدینگی بخشی را به بورس بیاورند، وجود نداشت.

    خواجه نصیری خاطرنشان کرد: این رویه اشتباه بزرگی است و اگر ما نسبت به این اشتباه بی تفاوت بمانیم اقدامی که انجام دادیم معنایی ندارد جز اینکه عملاً به نفع بازار پول که هم اکنون جزء بازارهای پر ریسک محسوب می شود بازار سهام را تضعیف کرده ایم.

    وی ادامه داد: این منابع در نزدیکی بورس وجود دارد و با هیچ منطقی نمی توان گفت هدایت این حجم از نقدینگی به سمت بازار سهام باعث افزایش ریسک بازار سرمایه می شود پس بهتر است که در موسسات و بانک ها سرمایه گذاری شوند.

    خواجه نصیری با فرض اینکه نتوان بورس را محل مناسبی برای سرمایه گذاری صندوق ها خواند، گفت: اگر ما این موضوع را بپذیریم و این نکته را مد نظر نداشته باشیم که بورس جای خوبی برای سرمایه گذاری صندوق ها نیست، پس چطور می توان افراد حقیقی را به ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن تشویق کرد.

    مدیر عامل تأمین سرمایه آرمان در پایان گفتگو با سنا با اشاره به 100 صندوق سرمایه گذاری که بالغ بر 95 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارند، اظهار داشت: کسی حق ندارد در قالب بازار سرمایه صندوق سرمایه گذاری تشکیل بدهد اما از یک ریال سرمایه گذاری در بازار سهام دریغ کند.

    وی با اشاره به اینکه این رویه نوعی گل به خودی محسوب می شود، گفت: این رویه یک انفعال کامل است چون در شرایط اوج رکود و کمبود نقدینگی در بازارها، بزرگترین حجم نقدینگی کشور تحت کلید و زیر سایه بازار سرمایه در قالب صندوق های سرمایه گذاری موجود است.

    خواجه نصیری با تأکید مجدد خاطر نشان کرد: وقتی چنین امکاناتی وجود دارد عدم هدایت آن به سمت بازار سرمایه خیانت به این بازار و سرمایه گذارانش محسوب می شود.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه اگر 10 درصد این نقدینگی معادل 9 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شود، تحرک بسیار خوبی در بازار سرمایه رقم می خورد، گفت: مطمئن باشید و شک نکنید اگر این پول به سمت بازار سرمایه روانه شود، ارزش سهامی که امروز با بی تفاوتی به آن نگاه می شود به ارزش واقعی خود می رسد.

    برچسب ها