عصر خودرو

علی اسلامی بیدگلی خبر داد:

افزایش ۲ و نیم برابری منابع صندوق های سرمایه گذاری

عصر بازار- رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، افزایش ضریب حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه را حاصل اجرای استراتژی توسعه ای در سازمان بورس و اوراق بهادار دانست.

افزایش ۲ و نیم برابری منابع صندوق های سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی گفت: در حالی که حجم کل منابع گردآوری شده در صندوق ها در سال گذشته کمتر از 40 هزار میلیارد تومان بود، امسال این منابع به محدوده 100 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است .

    وی با بیان اینکه ضریب حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه در مصوبات جدید سازمان بورس 10 درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: این می تواند این نوید را بدهد که ما سهم بازار سرمایه را از پس اندازهای مردمی به شکل قابل توجهی افزایش دهیم و بهای بیشتری به بازار سرمایه کشور دهیم .

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: قبلا نیز چنین هدفی وجود داشته است و اگر به نرخ رشد منابع جذب شده در صندوق های سرمایه گذاری  طی دو سال گذشته توجه کنید، متوجه می شوید هر ساله رشدهای چند صد درصدی در منابع گردآوری شده در این صندوق ها داشته ایم .

    رئیس هیات مدیره آرمان آتی گفت: به نظر می رسد سازمان بورس تصمیم دارد این بستر را توسعه دهد و طبیعتا با تنوع بیشتر در این صندوق ها، انتظار خواهیم داشت که نرخ رشد، با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند.

    اسلامی بیدگلی ادامه داد: آنچه در دنیا به عنوان فرصت سرمایه گذاری در بازار سرمایه اتفاق می افتد این است که افراد کمتر به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنند و معمولا از طریق ابزارهای واسطه ای این کار را انجام می دهند .

    رئیس هیات مدیره آرمان آتی اظهار داشت: اگر به مطالعه بازارهای سرمایه دنیا بپردازیم، به این نتیجه می رسیم که  تعداد یا درصد سرمایه گذاران حقیقی که آنجا در بازار سرمایه گذاری می کنند، در مقایسه با کشور ما اعداد بسیار پایین تری است؛ در صورتی که حجم بازار سرمایه در آن کشورها چندین برابر بازار سرمایه کشور ماست  و این نشان می دهد که ما نیازمند توسعه ابزارهای واسطه ای هستیم.

    وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین ابزارها برای توسعه این هدف، صندوق های سرمایه گذاری هستند، افزود: زمانی که صندوق های سرمایه گذاری تعریف شدند، ما به دنبال این هدف بودیم که سهم بازارهای سرمایه را از پس اندازهای مردمی افزایش دهیم و با توجه به اینکه افرادی که به عنوان عموم معرفی می شوند، آگاهی کمتر و سرعت دسترسی پایین تری به بازار دارند، فرض بر این است که از طریق چنین ابزارهایی بتوانند در بازار حضور داشته باشند.

    اسلامی بیدگلی همچنین یکی از پیش نیازهای اصلی توسعه بازار سرمایه کشور را فرهنگ سازی برای حضور سرمایه گذاران در ابزارهای واسطه ای دانست که ریسک کمتری دارند؛ به ویژه صندوق های سرمایه گذاری که تعریف مناسب تری شده اند، مقررات جامع تری دارند و تنوع قابل توجهی را برای افراد با درجات ریسک گریزی مختلف دارند.

    وی سپس با اشاره به برخی صندوق های سرمایه گذاری که در سال های گذشته در بازار سرمایه کشور تعریف شده است، گفت: صندوق هایی داریم که صرفا در سهام هستند و طبیعتا افرادی که تصمیم دارند ریسک بالاتری را بپذیرند و بازده انتظاری بالاتری را هم داشته باشند، می توانند در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند .

    اسلامی بیدگلی ادامه داد: در صندوق های مختلط هم معمولا حدود 60 درصد دارایی این صندوق ها را سهام و 40 درصد دارایی آنها را اوراق با درآمد ثابت تشکیل می دهد.

    وی صندوق های مختلط را مناسب آن دسته از مخاطبینی دانست که تصمیم دارند در عین اینکه از مزایای افزایش قیمت سهام استفاده می کنند، در یک ابزار با ریسک متناسب تر سرمایه گذاری کرده باشند .

    رئیس هیات مدیره آرمان آتی، سپس از صندوق هایی نام برد که در ابزارهایی با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند؛ به عبارتی این صندوق ها بین 90 تا 100 درصد منابع را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند .

    به گفته اسلامی بیدگلی، حجم بیشتری از صندوق های ما یعنی حدود 80 هزار میلیارد تومان از منابع گردآوری شده توسط مردم در صندوق هایی با درآمد ثابت سرمایه گذاری شده اند.

    رئیس هیات مدیره آرمان آتی همچنین خبر از طراحی صندوق های جدیدتری در سازمان بورس و اوراق بهادار داد که به گفته او ، آن صندوق ها نیز می توانند مخاطبین تازه ای را جذب کنند؛ به عنوان مثال، پیش از این شاهد طراحی صندوق زمین و ساختمان بوده ایم که برای مخاطبینی مناسب است که تصمیم دارند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند.

    وی همچنین به  صندوق های پروژه اشاره کرد که در حال تعریف است و  برای یک یا چند پروژه مشخص طراحی می شود. یا صندوق های مخاطره پذیر که برای افرادی در حال طراحی است که درجه ریسک گریزی بسیار پایینی دارند یا بسیار ریسک پذیر هستند.

    این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به مرور با تنوع بخشی در این صندوق ها  این فرصت را خواهیم داشت که برای هر فردی با هر پروفایل ریسکی یک فرصت سرمایه گذاری در این صندوق ها خلق کنیم.

    وی تاکید کرد: البته اینکه گردآوری منابع در قالب صندوق ها  تا چه حد به بهبود بازار سرمایه و به تامین مالی در کشور کمک کرده، جای سوال دارد و به نظر می رسد، مسوولان سازمان بورس باید بخشی از تلاششان را هم روی این نکته متمرکز کنند که توسعه صندوق های سرمایه گذاری، منجر به توسعه بازار سرمایه شود نه توسعه بازار های رقیب نظیر بازار پول . در غیراین صورت، اهداف ما برآورده نشده است .

    اسلامی بیدگلی اظهار داشت: در حال حاضر برخی منابعی که گردآوری شده، به جای بازار سرمایه منجر به توسعه بازار پول شده است؛ یعنی این ابزارها تبدیل به راهکاری برای حل بحران بانکی و چالش های صنعت بانکداری در کشور شده اند و ما باید تلاش کنیم که این ابزارها به توسعه بازار سرمایه کمک کند .

    وی تصریح کرد: البته خوشبختانه در چند ماه گذشته اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است؛ به عنوان مثال تدوین راهکاری برای تخصیص حداقل 30 درصد منابع صندوق های با درآمد ثابت به خرید اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه ، یکی از راهکارهای خوبی است که می تواند کمک کند ما از این ابزارها برای توسعه بازار سرمایه استفاده کنیم.

    رئیس هیات مدیره آرمان آتی در پایان خاطر نشان کرد: زمانی که این منابع به جای هدایت به بانک ها به توسعه اوراق بدهی بازار سرمایه کمک کنند، بنگاه ها نیز می توانند تامین مالی بهتری را انجام دهند؛ چرا که اوراقی که بابت طرح های توسعه ای خود منتشر می کنند، شانس و موفقیت فروش بالاتری پیدا می کنند و می توان انتظار داشت که بازده بالاتری هم در این صندوق ها ایجاد شود و در نتیجه جذابیت بالاتری داشته باشند .

    برچسب ها