عصر خودرو

صادرکنندگان به بازارهای دوردست روی آوردند:

بازار جهانی نفت پیچیده‌تر می‌شود

عصر بازار- از نروژ به باهاماس، از الجزایر به استرالیا. قیمت‌های بسیار پایین نفت خام در کنار نرخ ارزان حمل‌ونقل آن در حال تشویق ایجاد مسیرهای نفتی جدیدی است که در بروشورهای قبلی جایی نداشت.

بازار جهانی نفت پیچیده‌تر می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که عرضه مازاد در بازارهای جهانی نفت باعث اصلاح ساختاری در اقتصادهای نفتی و ترسیم مجدد مسیرهای حمل‌ونقل قدیمی نفت شده، صادرکنندگان نفتی به بازارهای جدید روی آورده‌اند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، از سوی دیگر، در پی لغو ممنوعیت 40 ساله صادرات نفت آمریکا، این کشور در ماه‌های اخیر به کوراکائو، فرانسه و رژیم صهیونیستی نفت صادر کرده است.

    اما این روند به دولت‌های دیگر نیز کشیده شده است به طوری که کشورهای سنتی تولیدکننده نفت در حال امتحان کردن مقاصد غیرمعمولی برای صادرات نفت خود هستند تا به دنبال افت شدید قیمت نفت، سهم بیشتری از بازار را به چنگ آورند.

    تشویق چنین مسیرهایی در واقع نشان می‌دهد که نفت برای تحویل در کوتاه‌مدت ارزان‌تر از نفت برای تحویل در آینده خواهد بود. در کنار هزینه‌های باربری ارزان، این روند بدان معناست که صادرکنندگان نفت به جای نگهداری نفت در مخازن خود برای مدت زمان طولانی، به صادرات محصولات خود به مقاصد دوردست روی آورده‌اند.

    فهرست رو به رشد مسیرهای تجاری جدید می‌تواند یک مزیت برای پالایشگاه‌های نفت باشد. علاوه بر این، این موضوع برای معامله‌گران نفتی نظیر بی‌پی،‌ترافیگورا و ویتول نیز سودآور خواهد بود چرا که آنها اختلاف قیمت میان مکان‌های مختلف را به جیب می‌زنند.

    سال گذشته، عربستان سعودی در جدال با روسیه برای جذب سهم بیشتر از بازار پرسود اروپا، صادرات نفت به لهستان را آغاز کرد. امارات متحده عربی نیز به رومانی نفت فرستاد و عمان برای نخستین بار در سه سال اخیر، به آمریکا نفت صادر کرد.

    برچسب ها