عصر خودرو

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پیش‌بینی اوپک از میزان تولید رقبا در سال آینده

عصر بازار- اوپک پیش‌بینی خود را از عرضه رقیب خود در سال ۲۰۱۷ به کلی تغییر داد و برآورد کرد که تولید خارج از اوپک به جای کاهش، افزایش خواهد یافت. موضوعی که به عنوان تازه‌ترین نشانه از ادامه‌دار بودن عرضه مازاد جهانی قلمداد می‌شود.

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پیش‌بینی اوپک از میزان تولید رقبا در سال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»به نقل از بلومبرگ، بر اساس پیش‌بینی اوپک،‌ تولیدات خارج از اوپک در سال آینده 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که ماه گذشته این گروه اعلام کرده بود میزان تولید نفت کشورهای غیراوپک در سال آینده افتی 150 هزار بشکه‌ای را تجربه خواهد کرد.

    این رشد ناشی از آغاز به کار میدان نفتی کاشاگان در قزاقستان است. این بدان معنا خواهد بود که کل تولید 33.24 میلیون‌ بشکه‌ای در روز اوپک در ماه آگوست همچنان 757 هزار بشکه در روز بیشتر از متوسط نیاز جهان به تولید اوپک در سال 2017 خواهد بود.

    دپارتمان تحقیقات اوپک در گزارش بازار ماهانه خود اعلام کرد: «برای سال 2017، رشد عرضه غیر اوپک تعدیل مثبت شده است. این تعدیل مثبت عمدتا ناشی از آغاز تولید از میدان نفتی کاشاگان در سال آینده خواهد بود.»

    هفته گذشته و در پی گمانه‌زنی‌ها در خصوص حصول توافق میان اوپک و کشورهای خارج از اوپک نظیر روسیه در نشست غیر رسمی الجزایر در ادامه ماه جاری، قیمت نفت به بالای بشکه‌ای 50 دلار نیز رسیده بود. اما با افزایش تردیدها در خصوص به نتیجه رسیدن این نشست، قیمت نفت مجددا با افت مواجه شد.

    بر اساس برآورد اوپک، «در ماه جولای میزان ذخایر نفتی در کشورهای توسعه‌ یافته همچنان 341 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 ساله خود باقی مانده است. در نتیجه افزایش تقاضا در کشورهای مصرف‌کننده بزرگ، این مازاد احتمالا در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت. این موضوع در کنار بهبود تصویر عرضه نفت، به کاهش عدم تعادل در بازار کمک خواهد کرد.»

    با وجود این، گزارش اوپک نشان می‌دهد که بازار در سال 2017 همچنان با عرضه فراوان مواجه خواهد بود. به عنوان نتیجه افزایش پیش‌بینی اوپک، این گروه برآورد خود را برای تولیدات موردنیاز این گروه،‌ با کاهش 500 هزار بشکه‌ای در روز به 32.5 میلیون بشکه رساند.

    تقویت کاشاگان
    بر اساس اعلام منابع خارجی، در ماه آگوست، اوپک 33.24 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. تولید ماه آگوست اوپک 23 هزار و 100 بشکه کمتر از ماه جولای بوده که در نتیجه کاهش تولید در لیبی، نیجریه و ونزوئلا بوده است.

    چشم‌انداز اصلاح‌شده اوپک با توجه به پروژه به تعویق افتاده کاشاگان قزاقستان در پی تغییر مشابه چشم‌انداز آژانس بین‌المللی انرژی اتفاق افتاده است. آغاز به کار این پروژه در حالی اتفاق خواهد افتاد که پیش‌بینی شده تولید آمریکا در سال آینده به طور متوسط 170 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

    اوپک همچنین برآورد خود را از میزان تقاضای نفت جهانی بدون تغییر نگاه داشت و پیش‌بینی کرد که مصرف روزانه نفت در سال آینده با رشدی 1.15 میلیون بشکه‌ای به 95.42 میلیون بشکه در روز برسد که این رشد ناشی از مصرف رو به رشد هند، چین و آمریکا خواهد بود.

    برچسب ها