عصر خودرو

بررسی افق بازار در چند ماه آینده؛

ریسک هایی که رونق بازار فلزات را تهدید می کنند

عصر بازار- قیمت فلزات اساسی امروز اندکی رشد کرده اما روز گذشته به رغم کاهش ارزش دلار شاهد افول قیمت‌ها بودیم.

ریسک هایی که رونق بازار فلزات را تهدید می کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  پایگاه خبری بورس کالای ایران، قیمت مس در روزهای اخیر در محدوده 4600 دلار در هر تن نوسان کرده و برخی تحلیلگران معتقدند تحول بزرگی در قیمت ها مشاهده نخواهد شد. امروز سه گزارش از اقتصاد چین منتشر شده که دو گزارش یعنی گزارش های مربوط به تغییرات تولید صنعتی و خرده فروشی در ماه گذشته میلادی، مثبت بود اما گزارش تغییرات سرمایه گذاری ثابت نشان داد رشد این شاخص همچنان در حال کند شدن است. با توجه به تحولات اخیر در اقتصاد جهان و رویدادهایی که تا پایان سال رخ خواهند داد سوال فعالان بازار فلزات اساسی این است که آیا قیمت ها افزایش خواهند یافت.

    به اعتقاد تحلیلگران دو ریسک قطعی رونق بازار فلزات اساسی را تهدید می کند. ریسک نخست افزایش ارزش دلار و ریسک دوم ضعف اقتصاد جهان است.

    همچنین هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود. احتمال آنکه در این نشست نرخ های بهره بالا برده شود بسیار کم است زیرا اخیرا برخی گزارش ها از اقتصاد آمریکا منفی بوده و نیز بعید است بانک مرکزی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور سیاست های حمایتی خود را محدود کند. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار و افزایش فشار بر قیمت فلزات اساسی منجر می شود.

    بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا صرف نظر از اینکه در آن کدام نامزد پیروز شود لطماتی به اقتصاد آمریکا و جهان وارد خواهد کرد زیرا سیاست های اقتصادی هر دو نامزد با آنچه در گذشته وجود داشته متفاوت است و ابهام ها درباره آینده از مصرف شهروندان و سرمایه گذاری شرکت ها خواهد کاست.

    بدین ترتیب طبیعی است که بانک مرکزی آمریکا تا مشخص شدن تبعات انتخابات، تغییری در سیاست های پولی خود ندهد. اما پیش بینی افزایش نرخ های بهره سبب رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر می شود.

    ریسک دوم ضعف اقتصاد جهان است که پیش بینی شده تا سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. با آنکه در نیمه دوم امسال وضعیت اقتصادی بهتر شده اما نرخ رشد اقتصاد جهان بالا نیست و ثبات در اقتصاد جهان بزودی رخ نخواهد داد.

    این دو ریسک فشار بر قیمت فلزات اساسی را بالا برده اند و اگر عاملی برای خنثی کردن آنها وجود نداشته باشد قیمت فلزات یاد شده در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. همچنین در مقابل رونق بازار فلزات ریسک های دیگری نیز وجود دارند که کاهش مصرف فلزات اساسی در چین و رشد تولید برخی از این فلزات در این کشور است. واردات مس به چین در چند ماه اخیر پیوسته کاهش یافته و همزمان بر تولید این فلز در این کشور افزوده شده است. امسال رشد اقتصاد چین در خوشبینانه ترین حالت 7 درصد خواهد بود.

    در نهایت باید به تداوم مازاد عرضه برخی فلزات اساسی از جمله مس اشاره کرد. پیش بینی شده امسال مازاد عرضه مس 200 هزار تن خواهد بود. البته بازار روی  و آلومینیوم با کسری عرضه مواجه است اما دو ریسک رشد ارزش دلار و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر قیمت این دو فلز تاثیر منفی دارد.

    برچسب ها