عصر خودرو

چند هفته مانده به برگزاری جلسه فریز نفتی صورت گرفت؛

افزایش میزان صادرات نفت ایران و عربستان

عصر بازار- درست چند هفته مانده به برگزاری اجلاس اوپک برای برقراری فریز نفتی و کاستن از میزان تولید، ایران و عربستان که رقبای سرسختی در این حوزه هستند، هر دو به افزایش میزان صادرات روی آورده‌اند.

افزایش میزان صادرات نفت ایران و عربستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از «سی‌ان‌ان»، بر اساس گزارشی که اوپک از صادرکنندگان نفت ارائه داده، ایران و عربستان بیشتر از تمام کشورهای دیگر در گروه اوپک، میزان صادرات نفت خود را افزایش داده‌اند. کشورهای عضو اوپک روزانه در حدود 33.2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنند که بالاترین میزان تولید و صادرات نفت در طول تاریخ شکل‌گیری این گروه است. این مسئله باعث افزایش صادرات و کاهش قیمت نفت شده به طوری که از ابتدای سال 2014 تاکنون کاهش 60 درصدی قیمت به ثبت رسیده است. این مسئله باعث کسری بودجه در بسیاری از کشورهای عضو اوپک شده است.

    کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای صادرکننده نفت در هفته آخرماه سپتامبر _ابتدای ماه مهر – جلسه‌ای غیررسمی را در الجزایر آغاز می‌کنند که طی آن مذاکرات پیرامون طرح فریز نفتی انجام می‌شود. اوپک همراه با روسیه سرگرم تدارک راه‌هایی هستند تا میزان تولیدات نفت این کشورها را کنترل کرده و میزان صادرات را با هدف افزایش قیمت، کنترل کند.

    عربستان سعودی رییس فعلی اوپک تلاش زیادی دارد تا اعضای اوپک را متقاعد سازد برای بالا بردن میزان قیمت نفت، میزان صادرات خود را کاهش دهند. بااین‌حال این میزان از کاهش تولیدات نفتی به‌اندازه‌ای نخواهد بود که تولیدکنندگان رقیب ازجمله شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در آمریکا را وادار سازد تا به‌صورت انبوه دست به صادرات زده و قیمت را همچنان پایین نگه‌دارند.

    منتقدان بر این باورند که فریز نفتی بیشتر از اینکه اجرایی باشد، اقدامی سمبلیک است چراکه نمی‌توان با ثابت نگه‌داشتن میزان تولیدات، تلاش کرد که قیمت نفت که هم‌اینک نیز با بازار اشباع‌شده‌ای روبه‌رو است، بالا رود. بااین‌حال به نظر می‌رسد حتی تلاش ظاهری برای افزایش هماهنگی‌ها در این زمینه نیز می‌تواند تا حدودی قیمت را ثابت نگه دارد.

    تلاش‌های قبلی در این خصوص با شکست مواجه شده بود و این نشان‌دهنده وجود شکافی عمیق دربین کشورهای بزرگ تولید کننده نفت ازجمله ایران و عربستان و همچنین عراق است. عراق نیز که با طرح فریز نفتی مخالف بود تحت شرایطی حاضرشده است که به جمع کشورهای اجرا کننده این توافق بپیوندد اما ایران اعلام کرده است تنها در صورتی به این طرح می‌پیوندد که به میزان صادرات قبلی خود در دوران قبل از تحریم‌ها - یعنی 4 میلیون بشکه در روز -برسد.

    برچسب ها