عصر خودرو

بانک‌های مرکزی جهان از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ چقدر پول چاپ کرده‌اند؟

عصر بازار- دستگاه‌های چاپ اسکناس، با سرعت پول چاپ می‌کنند و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان همچنان به برنامه خرید دارایی خود ادامه می‌دهند.

بانک‌های مرکزی جهان از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ چقدر پول چاپ کرده‌اند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از سی‌ان‌ان،  چهار بانک مرکزی قدرتمند دنیا از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون به منظور تقویت رشد، تورم و اشتغال بیش از 9 هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهانی تزریق کرده‌اند. این مقدار، رقم بسیار بزرگی است و برابر با ارزش تمام کالاها و خدماتی است که ایالات متحده در شش ماه تولید می‌کند.

    مایکل پیرس،‌ اقتصاددان ارشد کپیتال‌اکونومیکز گفت: «اگر شما یک گروه از اقتصاددانان را از سال 2008 تا الان جمع‌کنید و به آنها بگویید که بانک‌های مرکزی تا به حال 9 هزار میلیارد دلار دارایی خریداری کرده و همچنان به دنبال تقویت تورم هستند، من فکر نمی‌کنم کسی از آنها حرف شما را باور کند.»

    در پی ایجاد رکود در جهان، بانک‌های مرکزی ایجاد پول جدید را در مقادیر بسیار زیادی آغاز کردند. این برنامه بسیار ساده بود: تزریق پول بیشتر به سیستم، بانک‌های تجاری را به وام‌دهی تشویق می‌کرد و این موضوع باعث هزینه‌های خانوار و کسب‌وکار بیشتر شد.

    در زمان‌های معمول، این مقادیر کافی است تا بانک‌های مرکزی با کاهش نرخ بهره، وام‌دهی را شدت بخشند. اما نرخ بهره بسیار پایین و در برخی از موارد نرخ بهره منفی کار خاصی را انجام نداده است. بنابراین آنها به دنبال دارویی قوی‌تر رفته و برنامه خرید اوراق قرضه را برای تزریق پول بیشتر به بازار تجربه کردند. متخصصان حوزه پولی در خصوص کارا بودن این اقدام با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

    وی افزود: «به نظر می‌رسد این اقدامات اثر زیادی روی پایین‌تر آمدن نرخ بهره بلندمدت و تقویت قیمت سهام گذاشته است. شواهد کمی وجود دارد که نشان از افزایش قابل‌توجه رشد اقتصادی یا تورم بدهد.»

    فدرال‌رزرو به تنهایی 3.9 تریلیون دلار از طریق سه مرحله خرید دارایی به بازارهای جهانی تزریق کرده است. برنامه‌های فدرال‌رزرو از نوامبر 2008 و تنها اندکی بعد از رکود جهانی آغاز شد و تا اکتبر 2014 ادامه داشت.

    بانک مرکزی انگلستان نیز در ماه مارس 2009، در طی سه مرحله 375 میلیارد پوند (500 میلیارد دلار) به عنوان محرک‌ پولی به اقتصاد جهانی پول تزریق کرد. این بانک، برنامه‌های خود را در ماه آگوست و پس از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا از سر گرفت.

    بانک مرکزی ژاپن، که بین سال‌های 2001 تا 2006 به منظور مبارزه با کاهش تورم، برنامه خرید اوراق قرضه را به طور آزمایشی انجام داد، در آوریل 2013 با خرید 2.5 هزار میلیارد دلار دارایی به طور جدی همراه بانک‌های مرکزی آمریکا و انگلستان شد. 

    بانک مرکزی اروپا آخرین بانکی بود که اقدام به انجام این طرح کرد به طوری که برنامه محرک خود را در مارس 2015 شروع کرد. این بانک در نظر دارد تا 1.7 هزار میلیارد یورو‌( 2 تریلیون دلار) دارایی را تا مارس 2017 خریداری کند. بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد در صورت نیاز، پول بیشتری را به بازارها تزریق خواهد کرد.

    برچسب ها