عصر خودرو

پایگاه خبری سی ان ان آمریکا گزارش داد؛

تلاش عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت در آستانه نشست اوپک

عصر بازار- پایگاه خبری سی ان ان آمریکا از افزایش قابل ملاحظه تولید نفت عربستان سعودی در آستانه نشست حساس اوپک و روسیه که انتظار می رود در آن طرح فریز تولید مورد بررسی قرار گیرد، خبر داد.

تلاش عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت در آستانه نشست اوپک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  بر اساس گزارش جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عربستان سعودی در ماه اوت 2016 (مرداد- شهریور) تولید خود را بیش از هر عضو دیگر این سازمان افزایش داده است.
    این گزارش افزود، در حالی که تولید نفت بسیاری از کشورهای عضو اوپک در ماه اوت در مقایسه با ماه پیش از آن تغییری نکرده و یا کاهش یافته ، عربستان سعودی تولید خود را 0.4 درصد افزایش داده و آن را به 10 میلیون و 605 هزار بشکه در روز رسانده است.
    مجموع تولید نفت کشورهای اوپک از 33 میلیون و 260 هزار بشکه در روز نفت در ماه ژوئیه به 33 میلیون و 237 هزار بشکه در روز در ماه اوت 2016 کاهش یافت. با این حال تولید نفت این سازمان هم اکنون نزدیک بالاترین سطح آن تا کنون است.
    سی ان ان به نقل از گزارش جدید اوپک افزود: تولید نفت ایران نیز که به دلیل تحریم های بین المللی به شدت کاهش پیدا کرده بود، در ماه اوت اندکی نسبت به ماه ژوئیه افزایش پیدا کرده و از سه میلیون و 631 هزار بشکه به سه میلیون و 653 هزار بشکه در روز رسیده است.
    این گزارش افزود: اوپک و برخی تولیدکنندگان غیراوپک از جمله روسیه در آخرین هفته ماه سپتامبر (اوایل مهر) در الجزایر یک نشست غیررسمی خواهند داشت. انتظار می رود در این نشست به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت های نفت، طرح فریز تولید نفت مورد بررسی قرار گیرد.
    نشست غیر رسمی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روزهای 26 تا 28 سپتامبر جاری (پنجم تا هفتم مهرماه 1395) در حاشیه نشست مجمع بین المللی انرژی (IEF) در الجزایر برگزار می شود.
    به گزارش سی ان ان، منتقدان طرح فریز تولید نفت را نمادین می دانند و می گویند، نگهداشت سطح تولید در حداکثر مقدار آن، قادر به ایجاد تعادل و ثبات در بازار نفت و از بین بردن مازاد عرضه نخواهد بود.
    « با این حال به نظر می رسد حتی افزایش ظاهری همکاری ها در این زمینه موجب افزایش سطح قیمت ها شود.»
     اقدام پیشین به منظور فریز تولید نفت که در نشست 17 آوریل 2016 (29 فروردین 1395) اوپک در دوحه مطرح شد، به دلیل مخالفت عربستان سعودی و به بهانه خودداری ایران از پیوستن به طرح فریز نفتی، ناکام ماند.
    خودداری ایران از پیوستن به این طرح به این دلیل بود که قصد داشت با لغو تحریم های هسته ای، تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم برساند و سهم از دست رفته بازار خود را بازپس گیرد.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در دیداری که هفته گذشته با محمد بارکیندو دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تهران داشت، گفت، ایران از هر تصمیم تولیدکنندگان نفت برای بازگرداندن ثبات به بازار حمایت می کند.
    وی نفت 55 دلاری را مناسب ارزیابی کرده و افزوده بود: این قیمت سبب می شود، تولید نفت برای اعضای اوپک افزون بر درآمد زایی مطلوب، اقتصادی و مفید باشد و همچنین رقبای آنها نتوانند تولید را بالا ببرند.
    زنگنه مذاکرات اش را با بارکیندو خوب ارزیابی کرده و گفته بود : مواضع ایران در نشست غیر رسمی اعضای اوپک در الجزایر برای دبیرکل تشریح شد.
    زنگنه پیش از این گفته بود ایران تا رسیدن سطح تولید نفت اش به سطح پیش از تحریم ها به طرح فریز نفتی نمی پیوندد.

    برچسب ها