عصر خودرو

چهار کشور آسیایی روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد می کنند

عصر بازار- وزارت نفت اعلام کرد: میانگین واردات نفت خام چهار واردکننده بزرگ آسیا از ایران در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) به روزانه یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه رسید.

چهار کشور آسیایی روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد می کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی رویترز در زمینه حمل و نقل نفتکش ها نشان می دهد، میانگین واردات نفت خام چهارمصرف کننده بزرگ آسیا از ایران (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) امسال به یک میلیون و640هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال نزدیک به ٦١ درصد افزایش نشان می دهد.

    این میزان افزایش، بالاترین سطح افزایش واردات نفت خام این چهار کشور از ایران از آوریل (فروردین/ اردیبهشت)2014 تاکنون بوده است. در این میان، واردات نفت خام هند از ایران در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) به ٥٢٣ هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با سال قبل، نزدیک به ١٤٣ درصد افزایش یافته است. همچنین، میانگین واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در این ماه به ٢٩١ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به سال قبل بیش از ٣٣٦ درصد افزایش یافته است.
    برپایه این گزارش، از ابتدای سال جاری میلادی و همزمان با برداشته شدن تحریم های بین المللی، ایران توانسته است سریع تر از آنچه پیش بینی می شد، سهم خود در بازار جهانی نفت را احیا کند.
    مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیش از این در گفت وگویی میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی را در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) دو میلیون و 740 هزار بشکه در روز عنوان کرده و گفته بود: از این میزان دو میلیون و100 هزار بشکه نفت خام و بقیه میعانات گازی است.
    قمصری با بیان این که صادرات نفت هم اکنون وضع خوبی دارد اما هنوز مقدار صادرات نفت خام ایران به سطح پیش از تحریم ها (دو میلیون و 350 هزار بشکه در روز) نرسیده ، افزوده بود: مقصد یک چهارم نفت ایران، اروپا و بقیه آسیا است.
    وی با یادآوری این که آسیا بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است که همه تولیدکنندگان چشم به این بازار دوخته اند، تصریح کرده بود: با توجه به این که ایران در این منطقه قرار دارد، اولویت ما صادرات ٦٣ درصد نفت ایران به این منطقه و بقیه به مقاصد کشورهای اروپا و دیگر کشورهای منطقه است.
    بازار آسیا همچنان مقصد اصلی صادرات نفت ایران است؛ به طوری که مقصد بیشتر صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به سوی هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان بود. همچنین بیشترین صادرات به هند و چین صورت گرفت.
    در ماه ژوئیه، پالایشگران فعال در هند روزانه نزدیک 575 هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند که در مقایسه با ماه پیش نزدیک به 245 هزار بشکه در روز افزایش نشان می دهد.
    در خارج از بازار آسیا نیز محموله های نفت ایران در ماه ژوئیه به ترتیب روانه کشورهای ترکیه، یونان، ایتالیا و اسپانیا شد.
    میزان صادرات در ماه های مختلف سال بر اساس ظرفیت هر پالایشگاه دارای نوسان است، به طوری که برخی پالایشگاه ها، ماهانه به خرید محموله های نفتی اقدام می کنند و در مقابل برخی پالایشگاه هر چند ماه یکبار، محموله های نفتی را در مخزن های خود تخلیه کنند، بنابراین امکان دارد میزان خرید برخی پالایشگاه ها در یک ماه افزایش یافته و در ماه بعد، به صفر برسد.

    برچسب ها