عصر خودرو

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر:

شکر مورد نیاز کشور تامین است

عصر بازار- مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور احتکار شکر در فصل تولید آن را غیرمنطقی دانست و گفت: اکنون شکر مورد نیاز کشور تامین شده و قیمت آن برای مصرف کنندگان تا ۳۰ هزار ریال است.

شکر مورد نیاز کشور تامین است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  نسیم صادقی  امروز (دوشنبه) افزود: طبق مصوبه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت هرکیلوگرم شکر در محل کارخانه فرآوری 25 هزار و 200 ریال است که با احتساب ضایعات، هزینه حمل و نقل و سود برای بنکدار و خرده فروشی، 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می کند. بنابراین باید قیمت هرکیلوگرم شکر سفید برای مصرف کننده 28 هزار تا 30 هزار ریال شود.

    این مسئول افزود: اکنون شکر سفید کیفی با قیمت نزدیک به 30 هزار ریال در بورس کالا عرضه می شود اما گاهی این محصول را بخوبی نمی خرند.
    وی تاکید کرد در عرضه شکر سفید به بازار تهران هیچ مشکل و محدودیتی وجود ندارد و ادامه داد: اکنون افزون بر تولید داخل، واردات نیز انجام شده است و کمبودی نداریم.

    ** نرخ هر کیلوگرم شکر وارداتی بیش از 35 هزار ریال تمام می شود
    مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور اعلام کرد سالیانه 400 هزار تا 450 هزار تن شکرخام به کشور وارد می شود.
    صادقی گفت: اکنون قیمت شکر خام وارداتی به دلیل افزایش بهای جهانی بیش از نرخ شکر تولید داخل است؛ به طوری که اگر هر تن شکر با نرخ ارز آزاد وارد شود نزدیک 450 دلار تمام می شود.
    به گفته وی، نرخ هر کیلوگرم شکر وارداتی با احتساب 80 تا 100 دلار هزینه حمل و نقل، 35 درصد تعرفه، 1550 ریال هزینه تصفیه و فرآوری، 10 درصد سود واردکننده، دو درصد ضایعات تخلیه کشتی و چهار درصد ضایعات فرآوری بیش از 35 هزار ریال تمام می شود.

    ** احتکار شکر در فصل تولید غیرمنطقی است
    مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشور اعلام کرد: سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی نزدیک به 25 کیلوگرم است.
    صادقی افزود: به دلیل آغاز تولید شکر در شرکت های چغندرقند از دهم شهریورماه و کاهش دوباره قیمت در فصل تولید، احتمال احتکار این محصول کم است.
    وی گفت: تولید شکر در شرکت های چغندری با ظرفیت سالیانه 750 هزارتن از شهریورماه آغاز می شود و تا پایان آذرماه ادامه دارد.
    این مسئول ادامه داد: در این سه ماه حجم مصرف شکر سفید کمتر می شود و مصرف ماهانه داخلی نزدیک به 180 هزارتن است. بنابراین ما با مازاد تولید 100 هزارتنی در سه ماه روبرو می شویم.
    وی افزود: همچنین از اواخر مهرماه تولید شرکت های نیشکری با ظرفیت 800 هزارتن آغاز می شود.
    مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی پیش بینی کرد این شرکت امسال 620 هزارتن شکر تولید کند.
    به گفته وی، ممکن است تولید در برخی استان های کشور به دلیل شرایط آب و هوایی با وقفه انجام شود که می تواند در عرضه این محصول به بازار موثر باشد. برای نمونه اکنون تولید شکر در ارومیه آغاز شده اما زمان تولید در خراسان پنج روز دیگر است. این امر می تواند در میزان عرضه این محصول به بازار استان ها موثر باشد.
    وی گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید و تامین شکر مورد نیاز کشور است و از این رو، در نظر دارد با توسعه کشت چغندرقند پاییزه میزان واردات را از این طریق کاهش دهد.
    البته بر پایه گزارش های رسیده اکنون در برخی استان های کشور با کمبود عرضه شکر روبروییم و شکر با نرخی بیش از 30 هزار ریال به دست مصرف کنندگان می رسد.
    نیاز مصرفی کشور به شکر سالیانه تا دو میلیون و 180 هزارتن است که پیش بینی می شود امسال یک میلیون و 650 هزارتن آن از داخل و بقیه آن (نزدیک به 560 هزارتن) از طریق واردات تامین شود.
    پارسال یک میلیون و 520 هزارتن شکر مورد نیاز کشور از داخل تامین شد.
    بر اساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی همسو با اقتصاد مقاومتی، در سه سال آینده باید به حجم تولید شکر به دو میلیون و 160 هزار تن برسد تا خودکفایی در این محصول تحقق یابد.

    برچسب ها