عصر خودرو

یک اقتصاددان:

افزایش اخیر قیمت نفت تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارد

عصر بازار- یک اقتصاددان با اشاره به افزایش حدود ۵ درصدی اخیر قیمت نفت عنوان کرد که این افزایش قیمت به صورت موقتی بوده و تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت.

افزایش اخیر قیمت نفت تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید عزیز آرمن با اشاره به افزایش حدود 5 درصدی قیمت نفت و رسیدن قیمت نفت به 50 دلار اظهار کرد:‌ این افزایش قیمت، رویدادی موقتی است و نمی‌توان بر این رویداد حساب زیادی باز کرد.

    وی افزود:‌ اکنون موضوع فریزکردن سطح تولید در اوپک مطرح است و در صورتی‌که اعضای اوپک به توافق عدم تجاوز میزان تولید نفت از یک سطح معین برسند، ممکن است که قیمت نفت از سطح کنونی افزایش یابد، اما این افزایش قیمت به 70 دلار هم نخواهد رسید. زیرا اگر قیمت نفت به 70 تا 80 دلار افزایش یابد، کشور آمریکا وارد بازارهای جهانی نفت خواهد شد و به تبع آن مجددا قیمت نفت کاهش می‌یابد.

    آرمن با بیان این‌که افزایش قیمت نفت به مرز 50 دلار تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت نمی‌تواند منابع مورد نیاز دولت برای طرح‌های عمرانی و... و. را تامین کند و از این نظر اتفاق خاصی نمی‌افتد. هر چند هر افزایش قیمتی می‌تواند تا حدودی نقش مثبتی داشته باشد، اما افزایش اخیر قیمت نفت بر اقتصاد کشور چندان موثر نخواهد بود.

    وی عنوان کرد: ‌تولید نفت در آمریکا در سطوح قیمتی 60 تا 70 دلار دارای توجیه اقتصادی است و در صورتی‌که قیمت نفت کمتر از این سطوح باشد برای تولیدکنندگان نفت امریکا صرفه اقتصادی نخواهد داشت و به تبع خروج آمریکا از بازار نفت را به دنبال دارد و هم اکنون نیز همین اتفاق را شاهد هستیم و می‌بینیم که آمریکا از بازار نفت خارج شده است.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد:‌ اجمالا باید بدانیم که در چه شرایطی قرار داریم و همچنین چه نیازهایی در حوزه نفت داریم. با توجه به تمام محدودیت‌ها و مسائلی که اکنون در این حوزه وجود دارد، باید نوع تعامل با دنیای خارج را برای کشور مشخص کنیم. کشورهای همسایه ذخایر و منابع نفت و گازی مشترک را می‌برند و سال‌ها است که ما فرصت‌های خود را در حوره نفت از دست می‌دهیم.

    آرمن ادامه داد: ‌بنابراین باید ضمن توجه به منافع بلندمدت و مقررات و قوانین کشور، مسیر خود را برای استفاده از فرصت‌های کشور در حوزه نفت باز کنیم. صرف انتقاد به قراردادهای جدید نفتی، ممانعت از انعقاد این نوع قراردادها و ممانعت از تعامل با خارج و جذب سرمایه‌گذار، موجب می‌شود تا همچنان فرصت‌های خود را از دست بدهیم؛ بنابراین باید دولت راه را برای بهره‌گیری از این فرصت‌ها باز کند.

    برچسب ها