عصر خودرو

در"نشست تخصصی لزوم پیاده سازی حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های اقتصادی" مطرح شد؛

حاکمیت شرکتی؛ شرط ماندگاری شرکت‌ها

عصر بازار- بنگاه هایی که می خواهند در وضعیت فعلی جهانی حفظ شوند، یکی از ملزومات آن، حاکمیت شرکتی است.

حاکمیت شرکتی؛ شرط ماندگاری شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، ، نشست تخصصی لزوم پیاده سازی حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های اقتصادی، با حضور یحیی حساس یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطایی، روح الله حسینی معاون بورس تهران و تایماز سید مصطفایی مشاور کمیسیون، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
    تاکید بر اشاعه فرهنگ حاکمیت شرکتی
    بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست سعید ترکمان رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستکی ایران با بیان این که 19 کمیسیون در اتاق بازرگانی ایران فعالیت دارد، گفت: یکی از این کمیسیون ها حاکمیت شرکتی است که در حال تدوین استانداردهای مربوطه است.
    وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 20 هزار شرکت ثبت شده پلیمری در کشور وجود دارد؛ اما کمتر از انگشتان یک دست از این تعداد، توانایی ورود به بورس را دارند. ترکمان بر اشاعه فرهنگ حاکمیت شرکتی تاکید کرد.

    شرط ماندن در فضای موجود، اعمال حاکمیت شرکتی
    در ادامه این نشست مصطفایی چند پرسش را در خصوص حاکمیت شرکتی و لزوم آن مطرح کرد. یحیی حساس یگانه سخنران اصلی این نشست در ابتدای سخنان خود با اشاره به پیشینه ای از سوابق خود اظهار داشت: مواردی که در شرایط پسابرجام از سوی هیئت های خارجی که به ایران می آیند مطرح می شود، در خصوص شفافیت شرکتی، ارزیابی مسئولیت ها از جمله مسئولیت اجتماعی و... است.
    وی در ادامه به تشریح حاکمیت شرکتی، تعاریف و مفاهیم آن پرداخت. به گفته یگانه بنگاه هایی که می خواهند در وضعیت فعلی جهانی حفظ شوند، یکی از ملزومات آن، حاکمیت شرکتی است.
    یگانه با اشاره به شتاب تکنولوژی به ویژه در سال 2001 در صنایع مختلف، گفت: فروپاشی بسیاری از شرکت های بزرگ باعث شد، که دنیا به سمت حاکمیت شرکتی حرکت کند.
    وی اظهار داشت: اکنون موسسه های رتبه بندی در دنیا فعال هستند و یکی از محصولات آنها رتبه بندی شرکت ها از جمله رتبه بندی حاکمیت شرکتی است.
    این استاد دانشگاه در ادامه به بیان معیارهای سنجش وضعیت (شاخص) حاکمیت شرکتی از نظر موسسه رتبه بندی standard & poor s، پرداخت و آنها را چنین عنوان کرد: ساختار مالکیت و روابط ذینفعان (28) معیار، ساختار و نحوه عمل هیئت مدیره و مدیر عامل (35) معیار و پاسخگویی (35) معیار.
    یگانه همچنین به بیان برخی از تعاریف حاکمیت شرکتی پرداخت و اظهار داشت: اکنون سخن از این است که شرکت ها هم یک شهروند هستند. با توجه به تعاریف موضوع حاکمیت شرکتی، این مسئله یک موضوع بین رشته ای و جهان شمول است.
    وی ادامه داد: می توان چهار هدف را از تعاریف موجود استخراج کرد؛ پاسخگویی، شفافیت، انصاف و رعایت حقوق تمام ذینفعان.
    یگانه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چنانچه بورس رونق یابد، می توان کانون سهامدارن اقلیت درست شود و آنها هر کدام نمانیده ای در شرکت داشته باشند؛ چون معمولا حق سهامداران خرد نسبت به بزرگ، رعایت نمی شود.

    چرا باید به بنگاه نظم ببخشیم و نظام راهبری داشته باشیم؟

    یگانه در پاسخ به پرسش فوق با اشاره به کتاب شش مقاله ارسطو، گفت: پس از آدم و حوا و در مراحل بعد شکل گیری کلونی، روستا و ایجاد دیوار خانه ها، افراد در پی حریم خود بودند، که این مسائل مستلزم برقرار نظم است و نظم را ناظم خوب اجرا می کند.
    یکی دیگر از حاضران در این نشست این پرسش را مطرح کرد که با وجود ناکارآمدی دولت های جهان سوم، حاکمیت شرکتی تنها هزینه ای سربار برای شرکت ها ایجاد می کند و با این افزایش هزینه روند نابودی شرکت محتمل خواهد بود، به نظر می رسد این سیستم ظاهرا تنها برای کشورهای توسعه یافته کارآمد است، آیا مسئله غیر از این است؟

    یگانه در خصوص این پرسش عنوان کرد: عنوان می شود قوانین موجود خوب نیستند، اکنون اظهارنامه ها در حال الکترونیکی شدن هستند. باید برخی از شیوه ها حذف شود و خود ما نیز باید در انتخاب مکانیزم درون سازمانی، دقت کرده و مدیر کارآمد برای هر بخش در سازمان خود، به کار بگیریم.
    وی افزود: وضع قوانین خوب نیازمند نمایندگان اصلح است. هنر ما این است که باید در این سیستم کار کنیم.

    تاسیس شرکت های خانوادگی و کمک به حل اختلاف در آنها با روش حاکمیت شرکتی
    یگانه در این زمینه با مثال از کشورهای ژاپن و کره جنوبی، گفت: این کشورها نیز درست مانند ما بوده و مصداق این کار هستند. قوم و خویشی در آسیای جنوب شرقی مرسوم است همچون؛ شرکت کیامورتوز و بسیاری از شرکت ها که به صورت خانوادگی تشکیل شده اند.
    وی ادامه داد: این کار در اوایل خوب است؛ اما در جایی دیگر کار دشوار است. شرکت های فوق با بزرگ شدن در نهایت پوسته خانوادگی را شکستند.
    این استاد دانشگاه بر دقت در جذب نیرو بر اساس شایستگی و تخصص و نه روابط خانوادگی در شرکت ها، تاکید کرد.
    تامین مالی بنگاه‌ها با انتشار انواع اوراق بهادرار
    حسینی مقدم معاون بورس تهران نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکل مالی صنایع تکمیلی پتروشیمی‌ها و نحوه استفاده از بازار مالی، گفت: نباید همه فعالیت های خود را در قالب یک بورس که الزامات سختگیرانه دارد، محدود کنید. بورس تهران شرکت‌هایی را می‌پذیرد که در اندازه‌ای قابل قبول سودآور و شفافیت داشته باشند.
    وی ادامه داد: بازارهای دیگری مانند فرابورس ایران با این هدف شکل گرفت که بتوانند از امکان جذب سرمایه سایر سرمایه گذاران ریسک پذیر، بهره ببرند.
    حسینی مقدم با بیان این که در سال‌های اخیر امکان راه اندازی صندوق هایی فراهم شده است تا به برخی نهادها کمک کنند، گفت: در این خصوص یک گروه حرفه ای که از درجه ریسک پذیری بالاتری برخوردار هستند، آنها را به شرکت هایی تزریق می کنند که آینده بهتری دارند.
    وی اظهار داشت: راه حل های مختلفی برای کمک وجود دارد که این به ساختار شرکت ها بستگی دارد، امروز شرایط برای انتشار انواع اوراق بهادرار فراهم است تا بنگاه بتواند تامین مالی خود را انجام دهند. صندوق‌های مخاطره پذیر و روش های دیگری برای این موارد وجود دارند.

    علی لشگری عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز در این نشست به ساختار صنعت پلاستیک اشاره کرد و گفت: صنعت پلاستیک در ایران از 5 درصد واحدهای بزرگ و 95 درصد واحدهای کوچک تشکیل شده است.
    وی در همین زمینه ادامه داد: حاکمیت شرکتی در آن 5 درصد قابلیت اجرا دارد، اما تقویت بخش خرد و کوچک در صنعت پلاستیک با دشواری روبرو است. آنها از نظر مالی دچار مشکل هستند و حاکمیت شرکتی را به دلیل هزینه های سربار و عدم توان، اعمال نکرده اند.

    هنریک اصلانیان نیز در ادامه ضمن طرح این پرسش که آیا مکانیزم، قوانین و متدلوژی خاصی برای جمع شدن واحدهای کوچک وجود دارد؟ بر آموزش واحدهای کوچک در صنعت تاکید کرد.
    یگانه در پاسخ به پرسشی درباره حاکمیت شرکتی و آیا این یک شیوه و متد خاصی است، گفت: حاکمیت شرکتی یک مفهوم است و مفهوم دارای اجزار و ساختار خود است. از این مفهوم، رویه هایی استخراج می شود؛ اما این که چگونه آن را باید با سازمان خود انطباق داد، به اندازه تمام شرکت های موجود در دنیا ساز و کار وجود دارد و یک روش و شابلون خاصی برای آن وجود ندارد. وی ادامه داد: سیستم ها باید به مرور آدابپته شوند و نه یک باره. باید روشن شود که وضع موجود چیست، وضع مطلوب چیست و باید چه فرایندی طی شود؟
    یگانه گفت: برای این کار مکانیزم های درونی وجود دارد و برای موارد بیرونی نیز باید لابی و از قوانین استفاده بهینه کرد؛ منوط به این که موضوع را درک کرده باشیم.
    عباسعلی متوسلیان رئیس انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، گفت: نکته مهم این است که چگونه باید از قوانین در شرکت ها استفاده کرده و از افراد بهره ای بهتر ببریم. اگر این نشست ها تنها به این نتایج دست یابند، کافی است.
    وی ادامه داد: انتظار این است که این جلسه ها هدفمندتر با کمک متخصصان اتاق برگزار شود.
    در پایان این نشست، ترکمان گفت: حاکمیت شرکتی از اصولی است که اگر می خواهیم بنگاه رونق یابد باید آن را اعمال کنیم.

    برچسب ها