عصر خودرو

بانک مرکزی اعلام کرد:

رشد ۱۰.۲ درصدی شاخص بهای تولیدکننده

عصر بازار: بانک مرکزی اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد ماه ۱۳۹۳ به میزان ۱۰.۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رشد ۱۰.۲ درصدی شاخص بهای تولیدکننده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه100=1390است.

    شاخص بهای تولیدکننده در ایران در مرداد ماه 1394 به عدد 216.1 رسید که نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش یافت.
    شاخص مذکور در مرداد ماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 5.6 درصد افزایش داشته است.
    یادآور می شود شاخص بهای تولیدکننده عبارت است از متوسط قیمت کالاها و خدماتی است که بنگاه ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می کنند.

    این شاخص که تغییرات قیمت کالاها و خدمات تولید و عرضه شده به عمده فروشان، مصرف کننده نهایی یا صادرکننده به کشورهای خارجی توسط تولیدکننده را نشان می دهد؛ در سه گروه کشاورزی، صنعت و خدمات مورد ارزیابی بانک مرکزی قرار می گیرد و تغییرات قیمت کالاها و مواد خام خریداری شده توسط کارخانه ها را نشان می دهد. از آنجا که این شاخص زودتر از شاخص قیمت مصرف کننده منتشر می شود، یک شاخص «پیشرو» است.

    برخی کارشناسان می گویند: افزایش شاخص قیمت تولیدکننده منجر به افزایش شاخص تورم می شود و افزایش تورم نیز به طور خودکار بر تصمیمات بانک مرکزی تاثیر مستقیمی دارد؛ بنابراین هرچقدر شاخص بهای تولیدکننده نسبت به پیش بینی ها افزایش پیدا کند، انتظار تقویت قیمت ها هم وجود دارد.

    برچسب ها