عصر خودرو

۵ گام اساسی برای عرضه اولیه سهام شرکت

عصر بازار- در این بحث، ۵ گام اساسی که یک مدیر مالی باید بردارد تا برای ایفای مسئولیت‌های مربوط به عرضه اولیه و شروع به کار شرکت به‌عنوان سهامی عام آماده‌شود، به اختصار بیان خواهندشد.

۵ گام اساسی برای عرضه اولیه سهام شرکت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بازده، برای بسیاری از مدیران مالی، مدیریت عرضه های اولیه یکی از چالش برانگیزترین و مفیدترین اقداماتی است که می‌توانند انجام دهند. چگونگی آماده‌شدن برای عرضه های اولیه، از توافق با افراد تا تنظیم شرایط و فناوری‌های مورد نیاز، برای موفقیت بسیار ضروری هستند.

    عرضه سهام

    وقتی عرضه‌ی اولین پایان می‌یابد، مدیرمالی باید فوراً اقدامات مربوط به اجرای طرح توجیهی را پس از عرضه‌ی اولیه اجرا کند، و دست‌اندرکاران در اولین فرصت، مشابه با یک‌ سال قبل از عرضه‌ی اولیه شروع به کار کنند. در این بحث، 5  گام اساسی که یک مدیر مالی باید بردارد تا برای ایفای مسئولیت‌های مربوط به عرضه اولیه و شروع به کار شرکت به‌عنوان سهامی عام آماده‌شود، به اختصار بیان خواهند شد.
    1. سازمان مالی شرکت را ارزیابی و به‌روز رسانی کنید.

    مدیران‌ مالی شرکت‌های سهامی عام، اکثر زمان خود را دور از شرکت و در عملیات مالی روزانه‌ی شرکت سپری می‌کنند، لذا باید گروهی را در شرکت مستقر کنند که مورد اعتماد آن‌ها باشند. مهم‌ترین شخصی که باید استخدام شود، یک کنترولر است که گروه را در غیاب مدیر مالی هدایت می‌کند.

    اگر کنترولر، بیشتر درگیر امور مالی باشد، مدیر مالی باید فردی را استخدام کند که در طرح‌ریزی و تحلیل مالی تخصص دارد. اگر کنترولر، فردی باشد که برای صرفه‌جویی بودجه تمایل بیشتری داشته‌باشد مدیرمالی باید یک متخصص در امور بورس و اوراق بهادار را استخدام کند.

    برون‌سپاری هوشیارانه‌ی نقش‌های کلیدی، ضروری است و مدیران مالی باید مشارکت فعالانه‌ای در رهبری و استخدام اعضای کلیدی گروه عرضه اولیه، شامل پذیره‌نویس، بانک‌دار، موسسه‌ی حسابرسی، موسسه‌ی حسابداری، و مشاوران متعدد حقوقی، داشته باشد. آن‌ها باید در عرضه‌ی شرکت‌ها به عموم تجربه ی قبلی داشته‌باشند.

    شرکت‌های سهامی عام باید تعدادی قواعد و تشریفات ایجادکنند، و بعضی از افراد که به موفقیت شرکت کمک کرده‌اند، ممکن است برای عرضه‌ی اولیه مفید باشند یا نباشند. یک گذار فرهنگی غیرقابل اجتناب وجود دارد و مدیران عامل باید سازمان را در این دوره‌ی حساس، آموزش دهند و رهبری کنند.


    2. برای گزارشگری مالی دقیق آماده‌شوید.

    مدیران مالی باید طرح جامع عرضه‌ی اولیه‌ای فراهم کنند که اهداف کوتاه‌مدت شرکت را با اهداف بلندمدت موازنه کند، این کار به شرکت اجازه می‌دهد تا به وقت لزوم آماده‌ی گزارشگری برای شرکت‌های سهامی عام شود.

    صفحه گسترده‌ها، به خوبی جوابگو نخواهند بود و حسابداری، بودجه‌بندی و دفاتر کل دستی شدیداً در معرض اشتباه هستند و البته وقت‌‌گیر نیز هستند. ضرورت دارد که از راه‌حل فناوری گزارشگری مالی خودکار استفاده‌شود که سفارشی‌پذیر است و در سایر سیستم‌ها، شامل بودجه‌بندی و پیش‌بینی، طرح‌ریزی منابع بنگاه، مدیریت روابط مشتریان، و هوش کسب‌ و‌ کار به سادگی قابل یکپارچه شدن است.

    مدیران مالی باید هم‌چنین گزارشگری مالی شرکت‌های سهامی عام را با اجرای گزارشگری در دوره‌های کوتاه‌تر تمرین کنند.


    3. مسائل مالیاتی را تشخیص دهید.

    مدیران مالی شرکت‌های سهامی خاص، تجربه‌ی اندکی در برخورد با موضوعات و مسائل مالیاتی پیچیده‌ی شرکت‌های سهامی عام دارند. آن‌ها نیاز دارند تا موضوعات مالیاتی و ارزشیابی عرضه‌های اولیه را به‌نحو مناسب درک‌کنند تا شرکت خود را در مسیر موفقیت هدایت‌ کنند.

    برای انجام این کار، آن‌ها باید با یک مشاور مالیاتی عرضه‌های اولیه هم‌کاری کنند تا صورت‌های مالی خود را با مفاد قانون مالیات‌ها هماهنگ کنند، و سیستم‌هایی را برای هماهنگ‌سازی خودکار داده‌های مالی با الزامات قانونی مالیاتی اجرا کنند. آن‌ها هم‌چنین باید ویژگی‌های کلیدی مالیاتی را تعیین کنند که ریسک‌هایی برای سازمان ایجاد می‌کند.

    مدیران مالی راهبردی، باید از ایجاد ارزش‌گذاری‌های نادرست که می‌تواند موفقیت شرکت را برای عرضه‌ی اولیه زیر سوال ببرد، اجتناب کنند. به شکل ایده‌آل، مدیران مالی باید با متخصصین با تجربه‌ی ارزش‌گذاری مستقل و بیرون‌ سازمان کار کنند و از حسابرسان بخواهند، قبل از افشای این ارزش‌گذاری، آن‌ها را تایید کنند.


    4. فرآیندها را بهبود دهید و کنترل‌ها را اجرا کنید.

    بررسی اثربخش کنترل‌های داخلی شرکت، در مورد کامل بودن و دقت داده‌های مالی مورد نیاز برای اجرای کسب‌ و‌ کار ایجاد اطمینان می‌کند و اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت می‌کند. مدیران مالی راهبردی، بعد از تکمیل فرم‌های مربوطه، باید تلاش‌های خود را بر اجرای هر روزه‌ی کنترل‌های داخلی ناظر بر عملیات شرکت، تکمیل فهرست کنترلی فرایندهای حیاتی و اقلام کنترلی متمرکز کنند. آن‌ها باید قوانین راهبردی شرکت و ضوابط کنترل داخلی را بدانند.

    قبل از عرضه‌ی شرکت به عموم، مدیران مالی باید شکاف‌های پر ریسک در کنترل‌ها را از طریق انجام ارزیابی ریسک برطرف کنند، این ارزیابی یک نوع بررسی کمی است که توسط موسسات حسابرسی انجام می‌شود و به‌عنوان مبنایی برای سایر فعالیت‌های الزامی توسط ضوابط راهبردی شرکت عمل می‌کند.

    مدیران مالی برای کمک به شرکت در مسیر موفقیت، باید با همکاران باتجربه و حسابداران، بانک‌دارها، یا وکلای مورد اعتماد مشورت‌ کنند یا در گردهمایی‌هایی مانند میزگردها شرکت‌کنند تا بتوانند شبکه‌ای از همکاران متخصص را در حوزه‌ی قوانین عرضه‌ی اولیه شکل‌دهند. وقتی صحبت از مزایای گذار از محیط مبتنی بر صفحه‌ گسترده و دستی، به محیط فناوری محور با کنترل‌های خودکار به میان می‌آید، حسابرسان نیز می‌توانند منبع ارزشمندی باشند.


    5. روابط با سرمایه‌گذاران را ارتقا دهید.

    در حالی‌که سازمان بورس و اوراق بهادار، در حالی بررسی فرم‌های تکمیل شده توسط شرکت است، مدیر عامل و مدیر مالی شرکت فرصت دارند تا به سوالات تحلیل‌گران مالی و سرمایه‌گذاران درباره‌ی فرصت‌های شرکت پاسخ دهند.

    ارائه‌های مالی مدیر مالی، برای ایجاد فضای مطلوب در میان سرمایه‌گذاران حیاتی است. این ارائه‌ها باید بدون خوش‌بینی بیش از حد، اطلاعاتی شامل درآمدها، هزینه‌ها، دورنمای آتی، سود خالص، و جریان‌های نقدی عملیاتی شرکت ارائه‌کنند. مدیران مالی باید اطمینان دهند که در فرآیند قیمت‌گذاری همکاری می‌کنند و برای ایجاد بازده‌ی منطقی نسبت به سرمایه‌گذاری‌ها، تلاش خواهندکرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو