عصر خودرو

قهرمان سیاه بازارهای کالایی;

زغال‌سنگ، شگفتی‌ساز سال ۲۰۱۶

عصر بازار- افزایش شگفت‌انگیز قیمت زغال‌سنگ در سال جاری میلادی موجب تقویت غیرمنتظره سود بزرگترین شرکت‌های معدن دنیا خواهد شد.

زغال‌سنگ، شگفتی‌ساز سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رشد زغال‌سنگ سوختی (Coking Coal) و استفاده از سنگ‌آهن برای ساخت فولاد، در هفته‌های اخیر شتاب گرفته و قیمت شاخص در این هفته 28 درصد افزایش داشته که بیشترین رشد هفتگی از سال 2013 بوده است. در قیمت‌های کنونی، درآمد قبل از مالیات شرکت بی‌اچ‌پی در حدود 5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

    در پی افزایش محدودیت‌های تولید چین و وابستگی بیشتر این کشور به عرضه کشورهای دیگر، قیمت زغال سوختی در سال جاری تقریبا دو برابر شده است. این صعود -چیزی که مورگان استنلی از آن به عنوان «شگفتی کامل» یاد می‌کند- یک نقطه روشن برای معدنکارانی است که هنوز از سقوط کالاهای اساسی در پنج سال گذشته رنج می‌برند. این صعود همچنین چشم‌انداز وخیم سنگ‌آهن را جبران می‌کند.

    ریچارد نایتس، تحلیلگر معدن شرکت سرمایه‌گذاری لیبروم در لندن گفت: «هیچ کس این روند را پیش‌بینی نکرده بود. صعود زغال‌سنگ کل بازارها را شگفت‌زده کرده است. اگر قیمت زغال سنگ در نقطه‌ای که هست باقی بماند، درآمدها در این بخش به شدت افزایش خواهد یافت.»

    قیمت زغال‌سنگ استرالیا روز پنجشنبه 9.5 درصد افزایش داشت و در آخرین روز هفته نیز با رشدی 4.3 درصدی به 180 دلار و 90 سنت به ازای هر تن رسید. در ماه جاری، این کالا رشدی 31 درصدی را تجربه کرده است.

    اکثریت فروش بر اساس قراردادهای سه‌ماهه بوده است که تقریبا 90 درصد زیر قیمت‌های کنونی تنظیم می‌شود. قراردادهای سه‌ماهه چهارم هم اکنون نزدیک 125 دلار تنظیم می‌شوند.

    رشد قیمت زغال‌سنگ باعث شد تا سهام شرکت بی‌اچ‌پی در لندن رشدی 33 درصدی را تجربه کنند. این میزان همچنان کمتر از رشد 4 برابری تک‌ریسورس،‌ شرکت معدن‌کار کانادایی بوده است.

    مورگان‌استنلی پیش‌بینی کرده که قیمت‌ قراردادها در سه‌ماهه سوم و چهارم نزدیک 90 دلار خواهد بود. دو برابر شدن قیمت زغال‌سنگ در سال جاری بقیه‌ کالاهای اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده است، این در حالی است که قیمت فلز روی و نقره نزدیک 40 درصد و سنگ‌آهن در حدود 33 درصد رشد داشته است.

    برچسب ها