عصر خودرو

رییس سازمان بورس خبر داد:

افزایش نقش صندوق های سرمایه گذاری در بورس

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ضریب حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه در مصوبات جدید این سازمان ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: پیش از این ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری برای حضور در بازار سرمایه ۷۰ به ۳۰ درصد بود که در مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار این نسبت به ۶۰ - ۴۰ رسیده است.

افزایش نقش صندوق های سرمایه گذاری در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: بر اساس قوانین جدید صندوق های سرمایه گذاری می توانند تا 40 درصد منابع مالی خود را به خرید سهام و اوراق منتشر شده در بازار سرمایه اختصاص دهند.

    عضو شورای عالی بورس افزود: هم اکنون برای کمک کردن به بازار سرمایه سقف خرید سهام از 10 درصد به 15 درصد افزایش داده شده است. بدین ترتیب کف تعیین نشده است بلکه سقف برای خرید سهام، باز شده است.

    وی افزود: تامین مالی از طریق بازار سرمایه باید حتما صرف تامین مالی از طریق بازار سرمایه شود نه آنکه سپرده بانکی شود.

    دکتر محمدی گفت: پیش بینی می شود این اقدام به نفع بازار سرمایه باشد و منابع بیشتری را برای تزریق به بازار سهام آزاد کند.

    وی با بیان اینکه نقدینگی در کشور بالا است گفت: یک تریلیارد تومان نقدینگی کشور است و 1.3 تریلیارد تومان تولید ناخالص ملی ماست. اما از آنجایی که برخی منابع زمین گیر شده است و برخی منابع به دلیل تورم بالا در بعضی از بخشها بازده بی دردسر به دست می دهند نقدینگی وارد بازار سرمایه نشده است.

    دکتر محمدی ابراز امیدواری کرد: با رشد کلی اقتصاد، افزایش قیمت محصولات و پذیرش ریسک توسط سرمایه گذاران بخشی از نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود.

    بورس جاذبه ای برای خارجی ها

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جاذبه های بورس ایران برای سرمایه گذاری گفت: جاذبه بورس ایران زیاد است و از بحران 2008 کانون رشد از اروپا و آمریکا به آسیا منتقل شده است و کشورهایی مانند ایران منابع کشف نشده بسیاری دارند.

    عضو شواری عالی بورس افزود: با معرفی ابزارهای مالی، تنوع بخشی در اقتصاد، افزایش شفافیت  و پوشش های ریسک فرصت های مناسبی برای رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی فراهم می شود.

    وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای برجام 140 درصد ورود سرمایه گذار خارجی افزایش پیدا کرده است گفت: پس از برجام 1170 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سرمایه گذاران خارجی وارد بازار سرمایه شده است که با انتشار صورت های مالی شرکت ها با رعایت  استانداردهای IFRS زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی افزایش پیدا می کند.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سلف موازی گندم گفت: سلف موازی گندم در هیات پذیرش بورس کالا مطرح شده است و هم اکنون در مسیر تعهد پذیره نویسی و بانک کشاورزی قرار گرفته چنانچه این قرارداد منعقد شود انتشار این ابزار از نظر بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار بلااشکال است.

    وی درباره انجام معاملات بلوکی در بازار سرمایه گفت: با هر گونه معامله بلوکی خارج از ضابطه برخورد می شود. اما چنانچه بر اساس مقررات مجاز شمرده شده باشد بلا اشکال است.

    دکتر محمدی با تأکید بر اینکه در بازار سرمایه ایران معاملات شاخص نداریم اظهار داشت: باید قیمت ها و شاخص شفاف شود اما سود و زیان مردم از دل قیمت سهام تعیین می شود بنابراین تمام تلاشها باید متمرکز بر تعیین دقیق و شفاف قیمت ها باشد.

    وی ادامه داد: اثر گذاری به موقع تعدیل قیمت ها، اصلاح ماده 240 قانون بازار سرمایه، تقسیم سود از اولویت های این رویه است.

    دکتر محمدی با تاکید بر اینکه به حمایت شاخص اعتقادی ندارد گفت: باید بر حمایت قیمت ها تمرکز شود چون شاخص متوسط موزون قیمت ها است. بنابراین باید سود  و شکوفایی شرکتها مورد حمایت قرار بگیرد چون بقیه موارد فرع ماجراست.

    وی درباره راه اندازی بورس ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط خوبی برای راه اندازی بورس ارز است که با تفاهم نامه بانک مرکزی عملیاتی می شود.

    عملکرد پالایشی ها و بانکی ها شفاف تر می شود

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به شفاف سازی دو صنعت پالایشی و بانکی اشاره کرد و گفت: با وزیر نفت در خصوص اعلام نرخ ماه به ماه محصولات پالایشی مکاتبه شده است همچنین اختلاف نظر سازمان حسابرسی و بانک مرکزی به سرعت در حال رفع است. با رفع ریسک ناشی از ابهام شرکت ها می توان به شفاف سازی در بازار سرمایه کمک کرد.

    عضو شورای عالی بورس با اشاره به اصلاحیه ماده 6 قانون 44 به 19 هزار شرکت شبه دولتی اشاره کرد و گفت: این قانون تکلیف می کند نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتها و موسسات خیریه اطلاعات و صورت های مالی خود را به سازمان بورس بدهند که در این خصوص نکاتی درباره ضمانت اجرایی آن مطرح بود.

    وی ادامه داد: بر اساس قانون، حساب های مالی شرکت هایی که اطلاعات مالی خود را منتشر نمی کردند با مجوز مراجع قضایی مسدود می شد اما نکاتی در خصوص حد و حدود اجرای این قانون مطرح است، از جمله اینکه آیا یک موسسه 5 نفره که منابع مالی خود را از طریق مردم تامین نکرده نیز مشمول این قانون و ضمانت های اجرایی آن است یا خیر.

    دکتر محمدی در این خصوص گفت: سامانه ای در سازمان بورس طراحی شده که بر اساس این سامانه اصلاحیه های لازم برای تعیین حد و حدود انتشار اطلاعات نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات خیریه انجام می گیرد.

    وی درباره اهمیت ابزار مشتقه گفت: تمرکز سازمان بورس به انتشار ابزارهای اسلامی از جمله صکوک است به عنوان نمونه سال گذشته 500 میلیارد تومان صکوک منتشر شد که امسال این عدد به ظرفیت 5 هزار میلیارد تومانی رسیده است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بهتر است انجام آزمون های حرفه ای بازار سرمایه به کانون های تخصصی از جمله کانون کارگزاران داده شود گفت: اصلاحات خوبی طی این سالها در برگزاری آزمون ها حرفه ای متناسب با اهداف و کارکرد بازار سرمایه انجام شده است. اما از آنجایی که در دنیا نهاد ناظر دخالتی در برگزاری آزمون ها و گواهی نامه های حرفه ای ندارد در آینده واگذاری این آزمون ها به کانون ها و نهادهای بازار سرمایه داده می شود.

    شبکه های اجتماعی مفید اما رسانه های رسمی مفیدتر

    وی با اشاره به تأثیر شبکه های اجتماعی در معاملات روزانه معامله گران گفت: رسانه های اجتماعی مفید و اثر گذار هستند اما نحوه استفاده از این شبکه ها قابل بحث است که در این خصوص اهالی رسانه وظیفه اثر گذاری دارند.

    دکتر محمدی ادامه داد: رسانه ها با انتشار واقعیت می توانند جلوی انتشار شایعات را بگیرند. سرمایه گذار عقلایی نباید به شایعات و اخبار بی اساس منتشر شده در شبکه های مجازی توجه کند چون آنچه موجب سود سرمایه گذار می شود، توجه به EPS و DPS واقعی شرکت است نه شایعات.

    وی با بیان اینکه بهتر است افق سرمایه گذاری درستی تعیین شود، گفت: افق سرمایه گذاری درست نه کوتاه مدت است نه خیلی خیلی بلند مدت. سرمایه گذار کل اقتصاد، صنعت و شاخص را نمی خرد بلکه سهام یک شرکت را با توجه به واقعیت های آن شرکت خریداری می کند پس باید به واقعیت ها توجه کند.

    دکتر محمدی درباره محدودیت های سامانه معاملاتی گفت: مدیران قبلی سازمان بورس تصمیمات درستی در خصوص سامانه معاملاتی گرفته اند اما با توجه به گذشت زمان و تحریم ها این سامانه معاملاتی بروزرسانی نشده است که پیگیری های جدی برای تقویت این سامانه معاملاتی انجام گرفته است.

    وی درباره امتناع برخی شرکت ها در ارائه صورت های مالی به سازمان بورس اظهار داشت: باید اشتباهات را اصلاح رفتار کرد اما بدون شک با افرادی که اصرار بر ادامه اشتباه دارند، برخورد می شود.

    وی با اشاره به انتشار اوراق عام المنفعه در بورس گفت: سودآوری اوراق عام المنفعه باید به گونه ای باشد که خرید آن برای سرمایه گذاران جذاب و به صرفه باشد همانطور که سازمان بورس  در صندوق های نیکوکاری بازده مناسبی را در نظر گرفته است.

    امکان تأسیس کانونی برای سهامداران حقیقی

    وی درباره راه اندازی کانون سهامداران حقیقی گفت: تاسیس کانون سهامداران حقیقی باید به گونه ای باشد که اعتراضی را به همراه نداشته باشد، بنابراین باید توسط سازو کاری روشن نمایندگان 9 میلیون سهامدار حقیقی تعیین شود.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تابلوی شرکت های تعاونی سهام عام گفت: اساس نامه شرکت های تعاونی فراگیر ملی و تعاونی سهام عام رونمایی شده است و به زودی شرکت های تعاونی سهامی عام می توانند به عنوان شرکت های مستقل در فرابورس پذیرش شوند و از امکان معامله ثانویه و تامین مالی از طریق بازار سرمایه بهره ببرند.

    وی درباره تغییر مدیریتی در بازار سرمایه گفت: تا زمانی که همکاران ما به  بازار سرمایه خدمت می کنند و کار خوب جلو می رود هیچ تغییری نداریم. اشخاص هدف نیستند بلکه  کار هدف است و تا زمانی که کارها به خوبی پیش می رود در خدمت دوستان و همکاران خود هستیم.

    دفاع تمام قد از سازو کار بورس کالا

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پرسخ و پاسخ با خبرنگاران به صحبت های برخی از مسئولان در خصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اشاره کرد و گفت: همواره از عملکرد بورس کالا دفاع کردیم حتی با وجود برخی اشکالات موجود، بورس کالا خیلی شفاف تر از راهکارهای دیگر است. البته باید انعطاف لازم در بورس کالا نیز وجود داشته باشد اما با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شدیدا مخالفیم چون مبنای علمی و منطقی ندارد.

    وی افزود: حرکت در دنیا به سمت بورسی شدن است پس بدون شک از  ماندن محصولات پتروشیمی در بورس کالا دفاع می شود.

    پرداخت اعتبار بانکی بدون واسطه به سهامداران

    عضو شورای عالی بورس درباره نوسانات ناشی از تسویه حساب کارگزاریها گفت: تسویه حساب کارگزاریها امری معمول است اما در دنیا مرسوم است که اعتبار به مشتری داده شود و ما نیز باید برای افزایش کارایی به این سمت حرکت کنیم.

    وی با بیان اینکه باید بانک ها فرهنگ پرداخت اعتبار به سهامداران حقیقی را درک کنند، اظهار داشت: بهتر است اعتبار خرید سهام به طور مستقیم به مشتری داده شود و سهام در وثیقه سازمان قرار گیرد تا کارگزاری ها لازم نباشد پرتفوها را در سررسیدهای ماهیانه تعدیل کنند.

    رییس سازمان بورس با بیان اینکه هم اکنون اطلاعات مربوط به اختیار فروش و اختیار خرید منتشر نمی شود گفت: چنانچه این امکان فراهم شود، سرمایه گذاران بهتر می توانند جهت بازار را درک کنند.

    وی درباره مردمی شدن بورس و ورود پول های خرد به بازار سرمایه گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مردمی شدن آن است که این اقدام می تواند با گسترش صندوق های سرمایه گذاری، رونق اوراق بدهی، صندوق های پروژه، و ورود سهام عدالت به بازار سرمایه میسر شود.
    وی با بیان اینکه صندوق های سپرده کالایی یک ابزار جدید سرمایه گذاری است خاطر نشان کرد: این صندوق ها می توانند به رشد بازار سرمایه و افزایش سرمایه گذاری کمک کند.

    در بخش پایانی پرسش و پاسخ با اهالی رسانه، وی درباره ادغام بورس ها گفت: ادغام بورس ها هم اکنون لازم نیست بلکه باید در فکر توسعه بازار سرمایه و بورس ها بطور جداگانه بود تا هر کدام بصورت تخصصی رشد خود را ادامه دهند.

    وی با اشاره به بورس انرژی به عنوان تخصصی ترین بورس کشور که در عرصه نفت و انرژی فعالیت می کند، اظهار داشت: بورس انرژی رشد بسیار بالایی را در عمر کوتاه 4 ساله خود تجربه کرده است بطوری که هر سال رکوردهای بالاتری را ثبت می کند. بزرگترین ثروت ما بعد از نیروی انسانی نفت و انرژی است.

    برچسب ها