عصر خودرو

مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ بررسی می کند ؛

تحلیل بنیادی شرکت پاکسان

عصر بازار- - شرکت پاکسان در دی ماه سال ۴۱ با موضوع فعالیت تهیه و تولید انواع مواد شوینده و پاک کننده، محصولات بهداشتی و آرایشی و .... در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید.

تحلیل بنیادی شرکت پاکسان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دلیل اصلی کاهش سود برآوردی سال 96  این شرکت نسبت به سال 95، رشد هزینه ها در مقابل رشد ناچیز نرخ فروش به دلیل ارائه تخفیفات ناشی از وجود بازار به شدت رقابتی از یک طرف و عدم تکرار سود فروش سرمایه گذاری محقق شده در سال 95 معادل 4.5 میلیارد تومان (8 تومان به ازای هر سهم) از طرف دیگر است.

    شرکت پاکسان در یک نگاه

    ترکیب سهامداران

    تاریخچه و موضوع فعالیت اصلی
    شرکت پاکسان در دی ماه سال 41 با موضوع فعالیت تهیه و تولید انواع مواد شوینده و پاک کننده، محصولات بهداشتی و آرایشی و .... در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید. ظرفیت اسمی شرکت 000ر247 تن انواع محصولات شوینده، بهداشتی و پاک کننده با برندهای گلی، برف، سپید، ، نسیم، عروس، پریمکس، ارکید و ...  بوده که در حاضر با حدود 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت است. مرکز اصلی و کارخانه پاکسان در تهران و 51 درصد از سهام آن به صورت غیرمستقیم به شرکت توسعه صنایع بهشهر تعلق دارد.
    صورت سود و زیان تاریخی
      سود این شرکت به ازای هر سهم با سرمایه 54 میلیارد تومان برای سال 95 و 96 به ترتیب 89 و 66 تومان برآورد شده است. ریز محاسبات در جدول زیر آمده است

    *سال مالی شرکت آذر ماه می¬باشد.
    برآورد فروش پاکسان

    فروش شرکت درگزارشات میان دوره به شرح جداول زیر است.

    مقدار فروش دو محصول اصلی پودر و صابون در 6 ماه نخست سال به ترتیب با 20 و 16 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

    • نرخ فروش محصولات

    ظرفیت تولید انواع محصولات شوینده در ایران 000ر800ر4 تن و ظرفیت فعال 000ر600ر1 تن می باشد. وجود بازار به شدت رقابتی در این صنعت در کنار کاهش نرخ برخی مواد مصرفی که ال ای بی بخش عمده ای از آنرا تشکیل میدهد منجر به کاهش نرخ فروش محصولات در سال 95 در مقایسه با میان دوره های مشابه در سنوات گذشته شده است.

    • مبلغ فروش

    بررسی بهای تمام شده

    در حدود 40 درصد از مواد مصرفی شرکت شامل انواع چربی ها و مواد بسته بندی به صورت وارداتی است.

    • مواد مصرفی

    میانگین نرخ ال ای بی در بورس کالا از ابتدای سال مالی پاکسان به شرح نمودار زیر میباشد:

    پاکسان کلیهLAB    بی مورد نیاز خود را به صورت داخلی تامین می¬نماید. میانگین نرخ LAB  عرضه شده در بورس کالا توسط شیران در نیمه نخست سال، 000ر655ر3 تومان به ازای هر تن بوده، این در حالیست که میانگین نرخ ارائه شده در صورت های مالی جهت 6 ماهه ابتدایی 000ر490ر3 تومان بوده است. لذا در برآورد کارشناسی این درصد  تعدیل در نرخ LAB  مصرفی لحاظ شده است.

    شرکت بخشی از چربی و روغن پالم مورد نیاز خود را به صورت داخلی و مابقی آن را به صورت وارداتی از کشورهای مالزی، اندونزی، هند و... تامین مینماید. روند تاریخی نرخ روغن پالم به شرح نمودار زیر میباشد. :

    • دستمزد مستقیم
    محاسبه دستمزد با اعمال تعدیلات لازم نسبت به سال 94 محاسبه شده است.

    برآورد هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی

    برآورد سایر درآمد هزینه های عملیاتی

    براساس قرارداد منعقده فی مابین شرکت پاکسان با شرکت های گلتاش، ساینا و مروارید هامون مقرر گردیده در مقابل فروش داخلی محصولات با نام تجاری شرکت پاکسان توسط شرکت های مذبور 2.5 تا 5 درصد بهای فروش درب کارخانه توسط شرکت های یاد شده به عنوان حق لیسانس محاسبه و به شرکت پرداخت شود.
    برآورد هزینه مالی
    مانده تسهیلات شرکت از 78 میلیارد تومان در ابتدای دوره به 68 میلیارد تومان در پایان خرداد ماه کاهش یافته است. ترکیب مانده تسهیلات به صورت زیر میباشد:

    برآورد سایر درآمد هزینه های غیر عملیاتی

    افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاری مربوط به سود فروش سهام شرکت یاران توسعه بهشهر و آلی شیمی قم به مدیریت صنعت شوینده است.

    برچسب ها