عصر خودرو

جزئیات بخشنامه بانک مرکزی ;

ابلاغ ممنوعیت جدید به بانک ها

عصر بازار- بانک مرکزی بخشنامه ممنوعیت تخصیص منابع سپرده‌گذاران به شرکت‌های تابعه و فرعی بانک‌ها و موسسات اعتباری در حساب بدهکاران موقت را ابلاغ کرد.

ابلاغ ممنوعیت جدید به بانک ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، بانک مرکزی در بخشنامه ای خطاب به مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت های دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی، بانک مشترک ایران - ونزوئلا، بانک تجارتی ایران و اروپا، بانک تعاون منطقه ای اسلامی برای سرمایه گذاری و بانک بین المللی کیش اعلام کرد:

    احتراما، همانطور که مستحضر هستند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا با بهبود شفاف سازی اطلاعات مندرج در صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری از جمله تشریح صورت عملکرد سپرده های سرمایه گذاری بیش از پیش قانون عملیات بانکی بدون ربا ( بهره) به طور صحیح و دقیق در شبکه بانکی کشور اجرا گردد.

    در همین ارتباط و به منظور جلوگیری قاطع از شائبه ربوی بودن فعالیت های بانکی، دستورالعمل «نحوه محاسبه و تقسیم سود مشاع» تدوین و پس از تصویب توسط مراجع ذی صلاح به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردیده است.

    به موجب دستوالعمل مزبور، بانک ها و موسسات اعتباری موظف هستند کلیه منابع حاصل از سپرده گیری را در چارچوب عقود بانکی، موضوع تبصره ذیل ماده 3 از قانون مزبور و ماده 98 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به مصرف برسانند.

    یکی از مواردی که ممکن است مانع اجرای کامل دستورالعمل مزبور گردد، درگیر شدن بخشی از منابع سپرده گذاران در حساب بدهکاران موقت و بکارگیری وجوه سپرده گذاران به شرکت های تابعه و فرعی بانک / موسسه اعتباری است.

    رسوب بلندمدت منابع سپرده گذاران در حساب بدهکاران موقت نه تنها با مفاد آئین نامه ها و دستورالعمل های ذیل قانون عملیات بانکی بدون ربا( بهره) منافات دارد، بلکه مانع از تخصیص بهینه منابع به بخش های مولد و تولیدی می گردد و در نهایت بانک ها را از رسالت اصلی خود ( واسطه گری وحوه) دور می نماید.

    با عنابت به مراتب فوق الذکر، تخصیص هرگونه منابع سپرده گذاران به شرکت های تابعه و فرعی آن بانک/ موسسه اعتباری در حساب بدهکاران موقت ممنوع می باشد. ضمن آنکه هر گونه خرید و فروش اموال غیرمنقول مابین بانک ها / موسسات اعتباری با شرکت های تابعه و فرعی خود، بانک ها/ موسسات اعتباری با یکدیگر، بانک ها/ موسسات اعتباری با شرکت های فرعی و تابعه سایر بانک ها/ موسسات اعتباری و همچنین شرکت های فرعی و تابعه سایر بانک ها/ موسسات اعتباری با یکدیگر که فاقد ماهیت تجاری باشد اکیدا ممنوع است.

    در صورت انجام اینگونه معاملات، درآمدهای شناسایی شده در سود و زیان بانک/ موسسه اعتباری لحاظ نخواهد شد و باید از حساب ها خارج گردد.

    خواهشمند است دستور فرمائید مراتب به قید تسریع به تمامی واحدهای ذی ربط آن بانک/ موسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن تاکید و نظارت گردد.

    این بخشنامه توسط مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری و ادارع نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری 2 ابلاغ شده است.

    برچسب ها