عصر خودرو

بلومبرگ با ارائه ۴ نمودار بررسی کرد;

تولید نفت ایران چه زمانی به سطح قبل از تحریم‌ها می‌رسد؟

عصر بازار- تحلیلگران نفتی در حال زیر و رو کردن آمار‌های خود هستند تا مشخص کنند ایران برای رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم‌ها چه مقدار باید نفت تولید کند. موضوعی که شرط ایران برای پیوستن به طرح فریز تولید عربستان و روسیه خواهد بود.

تولید نفت ایران چه زمانی به سطح قبل از تحریم‌ها می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ، ایران به تولیدات تازه خود از میادین نفتی هم‌مرز با عراق ادامه می‌دهد. این کشور در نظر دارد تا پایان سال 2016 در حدود 250 هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت درجه صادراتی خود بیفزاید تا میزان تولید خود را در عرض سه سال 700 هزار بشکه افزایش دهد. توسعه تولید بلندمدت‌تر با امضای قراردادهای جدید با شرکت‌های نفتی خارجی شکل خواهد گرفت.

    ایران امیدوار است تا اولین پیشنهادات خارجی را از ماه اکتبر گرفته و در دو سه سال آینده تولیدات خود را به 5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد؛ سطحی که دست‌کم 1.3 میلیون بشکه در روز بالاتر از تولیدات سال 2010 (یک سال قبل از اعمال تحریم‌های غربی و بالاترین سطح بعد از انقلاب اسلامی) خواهد بود.

     

     

    در مورد رقم تولید نفت ایران قبل از تحریم‌ها اطلاعات شفافی وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا این کشور اعلام کند هنوز به این سطوح نرسیده است. آیا سطح 3.576 میلیون در روز گزارش شده توسط ایران به اوپک، میزان تولیدات ایران قبل از تحریم‌ها بوده یا تولید متوسط 3.628 میلیون بشکه‌ای در سال 2011 که توسط منابع ثانویه و بلومبرگ گزارش شده است؟


    ایران با تولید 3.854 میلوین بشکه در روز می‌تواند 12 درصد از کل تولید متوسط اوپک در سال 2016 را از آن خود کند. مقداری که تقریبا برابر با سهم تولید اوپک این کشور در سال 2011 بوده است. بر اساس آمار JODI، احتمالا ایران در سال 2008 تولید 4.064 میلیون بشکه‌ای در روز را تجربه کرده است. محسن قمصری، رئیس امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه‌ای در سنگاپور گفت: ایران قبل از تحریم‌ها اندکی بیش از 4 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد که احتمالا تا انتهای سال 2016 یا اوایل سال آینده به آن سطح برسیم.


    بازیابی میزان صادرات می‌تواند بهترین اقدام ایران در کوتاه‌مدت باشد. بر اساس آمار بلومبرگ، میزان صادرات ایران در ماه آگوست 2.16 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به آمار 2.537 میلیون بشکه‌ای گزارش شده توسط اوپک در سال 2011،‌ همچنان کمتر است. ایران نیاز دارد تا روزانه 380 هزار بشکه دیگر به صادرات خود بیفزاید تا به میانگین سطح سال 2011 خود برسد.


    حتی پس از آن، ایران ممکن نیست تا آینده رشد تولید خود را قربانی کند. بر اساس اعلام بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، تولیدکنندگانی که موجب بی‌ثباتی بازارهای نفتی شده‌اند، بیشترین مسئولیت را برای ایجاد ثبات در آن دارند. عربستان سعودی و عراق از سال 2010 تا کنون میزان تولیدات خود را بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش داده‌اند، در حالی که در همین مدت تولید روزانه نفت  ایران 500 هزار بشکه کاهش داشته است. با پذیرفتن طرح فریز تولید، ایران توزیع دوباره سهم بازار میان اعضای اوپک را قبول می‌کند.

    برچسب ها