عصر خودرو

توافق جدید نفتی ایران-چین؛

چینی‌ها بزرگترین پالایشگاه نفت ایران را می‌سازند

عصر بازار- معاون وزیر نفت با تشریح توافق نهایی ایران و ساینوپک چین برای توسعه پالایشگاه آبادان، اعلام کرد: اجرای فاز اول این پروژه پالایشگاهی با ۱.۲ میلیارد دلار به زودی آغاز می‌شود.

چینی‌ها بزرگترین پالایشگاه نفت ایران را می‌سازند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس کاظمی در تشریح تازه‌ترین توافق نفتی ایران و چین، گفت: توافق نهایی با شرکت ساینوپک چین به منظور اجرای فاز اول توسعه، بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت ایران حاصل شده است.

    معاون وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس این توافق جدید یکی از شرکت‌های زیرشاخه ساینوپک چین مسئول اجرای فاز اول توسعه پالایشگاه نفت آبادان شده است، تصریح کرد: کاهش تولید نفت کوره، افزایش ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو چهار از مهمترین اهداف اجرای این طرح پالایشگاهی است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص بار مالی اجرای این پروژه جدید پالایشگاهی هم اظهار داشت: برای فاز اول به حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار منابع مالی نیاز است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آخرین مراحل مذاکره با بانک مرکزی چین به منظور بازگشایی خط اعتباری این طرح پالایشگاهی انجام شده است، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا آذر ماه سال جاری عملیات اجرایی این طرح نفتی توسط چینی ها آغاز شود.

    کاظمی در پایان مدت زمان اجرای این طرح جدید توسعه‌ای در پالایشگاه نفت آبادان را حدود چهار سال عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه به کمتر از 10 درصد از مهمترین اهداف کمی و کیفی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه ابادان است.

    یک فاینانسور چینی اخیرا به دلیل وقت کشی از پروژه توسعه پالایشگاه نفت اصفهان کنار گذاشته شد و قرارداد اجرای این طرح پالایشگاهی با شرکت دایلم کره جنوبی امضا شده است.

    بر این اساس همزمان با مذاکرات ایران با شرکت‌های ژاپنی و کره جنوبی، چینی‌ها به منظور توسعه پالایشگاه نفت آبادان به مذاکرات خود تسریع بخشیده‌اند.

    در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت سال گذشته با اشاره به وقت کشی و دفع الوقت‌های انجام شده در طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان، اولتیماتوم سنگینی به این شرکت چینی داده شده است، تاکید کرده بود: در آخرین اولتیماتوم خود به این شرکت چینی اعلام کردیم که اگر بیش از این وقت را تلف کند، پیمانکار دیگری را انتخاب می‌کنیم که بعد از این اولتیماتوم فعال شده اند.

    از سوی دیگر فردین علمداری مجری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان اردیبهشت ماه امسال در تشریح آخرین وضعیت مذاکره با فاینانسور چینی این پروژه، گفته بود: فاینانس فاز اول این طرح به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار قبلا از طریق شرکت‌های چینی تامین شده و پیش بینی می‌شود عملیات اجرایی پروژه تا 6 ماه دیگر آغاز شود.

    هدف از طرح تثبیت پالایشگاه نفت آبادان تثبیت ظرفیت پالایشی این پالایشگاه 100 ساله، تولید محصولات براساس استاندارد یورو ٥ اتحادیه اروپا، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش تولید گازوئیل و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید، همچنین کاهش تولید نفت کوره و جمع آوری مخازن و تاسیسات فرسوده اجرا خواهد شد.

    قرارداد EPC مربوط به طرح توسعه پالایشگاه آبادان تاکنون نافذ نشده اما با امضا موافقتنامه Early Work بخش طراحی تفضیلی فاز EPC از تابستان ١٣٩٢ آغاز شده است.

    برچسب ها