عصر خودرو

دکتر شاپور محمدی اولویت های سازمان را اعلام کرد:

افزایش بازار گردانی و بهینه سازی مقررات

عصر بازار- در نخستین نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، دکتر شاپور محمدی اولویت های این سازمان را برشمرد

افزایش بازار گردانی و بهینه سازی مقررات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی  گفت: طرح برنامه ها در شورای عالی بورس دنبال خواهد شد و مقاوم سازی بازار سرمایه شامل ارتقای سامانه های معاملاتی بازار،  تسویه و پایاپای بازار از جمله این موارد است و در این مسیر ما باید از توان داخلی استفاده کنیم و اگر به دانش بین المللی هم نیاز شود از آن استفاده خواهد شد.

    سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه یکی از چارچوب های ما اقتصاد مقاومتی است ابراز داشت: دومین اولویت و محور با اهمیت سازمان، اصلاح رویه های اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه است. در این زمینه، سامانه زمان سنجی سازمان بورس فعال شده است و به طور دقیق درخواست های ورودی را تفکیک می کند و فرایندهایی اجرایی طی هر ماه به شورای عالی بورس اعلام می شود.

    دکتر محمدی خاطر نشان کرد: این سامانه زمان سنجی، محدود به سازمان نخواهد بود و به تمام شرکت های تحت نظارت سازمان به صورت تعدیل شده تعمیم خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه راه اندازی ابزارهای جدید از اولویت های سازمان بورس است، گفت: راه اندازی اختیار خرید و فروش در حال انجام است و تلاش می شود که این امر امسال عملیاتی شود. همچنین واگذاری اختیارات و ارکان بازار از دیگر اولویت های سازمان است. در این راستا هزینه های صندوق در اختیار خودشان قرار می گیرد.

    رییس سازمان اوراق بورس و اوراق بهادار بیان داشت: سازمان در حال برنامه ریزی برای واگذاری بخش عمده امتحانات و آموزش به کانون کارگزاران است و بحث فرهنگ سازی نیز بخشی است که باید واگذار شود.

    وی با بیان اینکه یکی از بحث هایی که باید دنبال می شد تعامل با سایر نهادها بود، تصریح کرد: تعامل با بانک مرکزی برای تنظیم  سیاست های پولی همانند کاهش سود سپرده از جمله این موارد بود و صندوق ها با ابن موضوع همراه بودند و سازمان هم به درخواست آنها پاسخ داده تا ساختار صندوق ها اصلاح شود.

    دکتر محمدی با اشاره به اینکه تورم کاهش یافته و نرخ سود بانکی هم متناسب با آن باید کاهش یابد، گفت: در این راستا سازمان بورس و بانک مرکزی همکاری خوبی با یکدیگر دارند و این درحالی است که اصلاح ساختار به نفع شرکت های تولیدی در داخل بورس بوده و هزینه آنها را کاهش می دهد.

    وی تقویت اطلاع رسانی و افشا را از مهم ترین خواسته های بازار دانست و تصریح کرد: یکی از الزامات افشای اطلاعات مربوط به تولید است. در سازمان بورس می کوشیم تا تولید و فروش شرکت ها به صورت ماهانه و به منظور پیشگیری از سوء استفاده از اطلاعات نهانی منتشر شود.  این یکی از اقلام مهم است که در افشا تاثیر داشته و ممکن است به عنوان اطلاعات نهانی استفاده شود.

    سخنگوی سازمان بورس به بحث اطلاع رسانی بین المللی (IFRS) و شفافیت شرکت ها اشاره کرد و ادامه داد: حدود 20شرکت از جمله بانک ها و شرکت ها ملزم می شوند که در سال 96 گزارش های خود را به "IFRS " ارائه دهند.

    دکتر محمدی به انعقاد تفاهم نامه با کشورهای خارجی نیز اشاره کرد و افزود: هفته پیش،  تفاهم نامه ای با بافین آلمان منعقد شد که در خصوص همکاری و انتقال دانش مالی به کشور، همکاری فنی و جذب سرمایه گذاری خارجی بود. همچنین بحث های dual listing دنبال می شوند تا شرکت های ایرانی بتوانند در بورس آلمان لیست شوند.

    وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: تسریع در پذیرش شرکت های بورسی و سرعت بخشی به فرایند تاسیس صندوق ها از دیگر اقدامات سازمان بورس است.

    دکتر محمدی خاطرنشان کرد: تقویت بورس کالا و انرژی در حال دنبال شدن است و بحث کالای کشاورزی به طور جدی دنبال می شود. راه اندازی ابزار جانبی در بورس کالا، سلف و اختیار معامله از دیگر محورهای در دست اقدام است.

    وی سپس از راه اندازی سامانه پیامکی خبر داد و گفت: توسط این سامانه تمام کدهایی که قصد خرید و فروش دارند، اعلام می شود تا سوء استفاده از کد معاملاتی کاهش یابد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش بازار گردانی را از دیگر اولویت های سازمان دانست و گفت: چنانچه لازم باشد صندوق ها وارد امر بازار گردانی می شوند. بهینه سازی مقررات نیز از مسایلی است که باید دنبال شود. در حوزه کاهش مقررات و تکمیل آن نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد و تلاش می کنیم تا مقررات دست و پاگیر و متناقض اصلاح شود و چنانچه خلا مقرراتی وجود داشته باشد این امر برطرف شود.

    برچسب ها