عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن عنوان کرد:

قیمت اوراق تسهیلات مسکن دیگر بالای ۹۰ هزار تومان را نخواهد دید

عصر بازار- در روزهای گذشته قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن رقم بالای ۱۰۰ هزار تومان را تجربه کرد، اما پس از مدتی با فشار عرضه به زیر ۹۰ هزار تومان رسید. مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در این باره می‌گوید قیمت این اوراق دیگر به بیش از۹۰ هزار تومان نخواهد رسید.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن دیگر بالای ۹۰ هزار تومان را نخواهد دید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمد مهدی بحرالعلوم درباره‌ نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن، اظهار کرد: ما با تجمیع منابع‌ در سپرده‌های ممتاز و تخصیص بیشتر اوراق تسه تحت کنترل‌مان عملا مدیریت قیمت را در اختیار گرفته‌ایم و بعید می‌دانم که بگذاریم قیمت این اوراق بالای 90 هزار تومان را به خود ببیند.

    وی افزود: به نظرم قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن حول و حوش 85 هزار تومان به عنوان رقمی تعادلی خواهد ماند و ما قیمت این اوراق را تقریبا در همین روند مدیریت خواهیم کرد.

    این عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن درباره علت نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن، گفت: در ماه‌های گذشته سپرده‌گذاری، اشتباها اوراق تسه‌ای که به صندوق ره‌آورد آباد مسکن تعلق می‌گرفت را به علت تشابه اسمی به صندوق دیگری تخصیص داد. تا بخواهیم این موضوع را تصحیح کنیم مدتی طول کشید و ثبت عرضه سنگین‌تر شد و در نتیجه رونق معاملات مسکن و عدم عرضه ما اوراق تسه با افزایش قیمت روبه‌رو شد.

    بحرالعلوم ادامه داد: بخش عمده صندوق رهاآورد آباد مسکن مربوط به سپرده ممتاز بانک است. ما در چند وقت اخیر تمام پول‌هایی که صندوق در شبکه بانکی خارج از مسکن را داشت دوباره در مسکن متمرکز کردیم. چون روی سپرده ممتاز، اوراق تسه تعلق می‌گیرد تقریبا 30 درصد از کل اوراق تسه تعلق گرفته به سرمایه‌گذاران در هر ماه متعلق به صندوق ره‌آورد مسکن است، در نتیجه 30 درصد از عرضه این اوراق هر ماه در دست ماست و کاهش قیمت 100 هزار تومان به زیر 90 هزار تومان در این روزها با فشار عرضه ما اتفاق افتاد.

    وی اضافه کرد: سیاست بانک مسکن این است که برای حمایت و رونق بخش مسکن هزینه تامین مالی را کاهش دهند، در نتیجه این بانک نرخ تسهیلات را پایین می‌آورد. از طرفی قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم برای بانک مسکن هم برای ما و هم برای فرابورس کاملا با اهمیت است. 

    مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن درباره‌ احتمال سفته‌بازی روی اوراق تسه، اظهار کرد: روی اوراق تسهیلات مسکن چندان امکان سفته‌بازی نیست و دلیل‌اش این است که هر کس در بین دوره این اوراق را خریداری کند تا چهار ماه نمی‌تواند آن را بفروشد و منطقا برای کسی که بخواهد سرمایه‌گذاری انجام دهند سفته‌بازی روی این اوراق توجیح اقتصادی ندارد، مگر کسانی که حساب سپرده ممتاز دارند و تسه به آنها تعلق می‌گیرد، چرا که آنها می‌توانند به جای این‌که بلافاصله اوراق‌شان را بفروشند در بازه زمانی اقدام به فروش اوراق کنند که قیمت بالاتری داشته باشد، ولی در کل سفته‌بازی به این اوراق به علت محدودیت‌های موجود کمرنگ است.

    بحرالعلوم افزود: اوراقی که سررسیداش حدود چهار ماه مانده محدودیتی برای خرید و فروش ندارد، چرا که به تاریخ انقضایش نزدیک است، ولی اوراقی که نمادشان تازه می‌شود و دو سال به سررسیدشان باقی مانده اگر خریداری شوند تا چهار ماه امکان فروش ندارند.

    برچسب ها