عصر خودرو

سرکنسول ایران در هرات:

۴۰۰ کارخانه از برق صادراتی ایران در هرات فعال شده اند

عصر بازار- سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت که با صادرات ۵۰ مگاوات برق ایران به هرات، ۴۰۰ کارخانه در آن فعال شده اند و با تکمیل راه آهن خواف – هرات، استان هرات افغانستان در جوار مرزهای ایران به قطب اقتصادی تبدیل خواهد شد.

۴۰۰ کارخانه از برق صادراتی ایران در هرات فعال شده اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  محمود افخمی رشیدی  روز شنبه  در هرات افزود که راه آهن خواف – هرات، مهمترین راه ورود و خروج کالا و مسافر در اینده خواهد بود و نسبت به مسیرهای مرزی دیگر بین دو کشور از ظرفیت تجاری فوق العاده ای برخوردار خواهد بود.
    طول مسیر خط آهن خواف – هرات، 191 کیلومتر است که شهرستان های مرزی خواف ایران از توابع استان خراسان رضوی را به شهرستان «غوریان» واقع در استان هرات به یکدیگر متصل می کند. 114 کیلومتر این مسیر در خاک افغانستان و بقیه آن در خاک ایران واقع است.
    این مسیر خط آهن به چهار قطعه تقسیم شده است که دو قطعه آن در خاک ایران و دو قطعه دیگر در خاک افغانستان قرار دارد و ایران، قطعه اول و دوم آن را در خاک خود تکمیل کرده و هفته گذشته عملیات ریل گذاری قطعه سوم آن را نیز اغاز کرده و قرار است قطعه چهارم با کمک ایتالیا به دست افغان ها احداث شود.
    سرکنسول ایران در هرات گفت که توافق نامه اجرایی این خط آهن در سال 1385 بین ایران و افغانستان منعقد و یک سال بعد، عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما در سال 1391 به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران و مشکلات فنی، متوقف شد و بار دیگر عملیات اجرایی آن، در سال 1393 در دولت یازدهم ازسرگرفته شد.
    وی افزود که تکمیل خط آهن خواف - هرات، در کنار انعقاد توافق نامه سه جانبه چابهار بین کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان، مبادلات تجاری میان تهران - کابل و نیز کشورهای منطقه را افزایش می دهد؛ زیرا قرار است در آینده این خط اهن از هرات به «مزار شریف» در شمال افغانستان و از آنجا به کشورهای اسیای میانه امتداد پیدا کند.
    افخمی گفت که این خط آهن در توسعه همکاری های معدنی میان ایران و افغانستان نیز نقشی عمده دارد زیرا معدن سنگان در مرز دو کشور در نزدیکی این مسیر قرار دارد و درحال حاضر ایران سالانه 8.5 میلیون تن از معدن سنگ اهن «سنگان» برداشت می کند.
    سرکنسول ایران در هرات افزود که خط آهن خواف - هرات، علاوه بر اینکه به رونق مبادلات تجاری میان دو کشور کمک می کند، به ایجاد اشتغال و امنیت افغانستان نیز کمک خواهد کرد و امنیت کشور همسایه ما، در امنیت ایران هم اثرگذار خواهد بود.

    برچسب ها