عصر خودرو

دیدگاه گلدمن ساکس درباره بازار فلزات اساسی؛

افزایش امید سرمایه گذاران به آینده فلز سرخ

عصر بازار- بهای مس و دیگر فلزات اساسی طی هفته اخیر رشد اندکی را تجربه کرده است، این در شرایطی است که ماه گذشته قیمت فلز سرخ در محدوده ۴۸۰۰ دلار نوسان می کرد، بر همین اساس برخی تحلیلگران معتقدند روند رو به رشد این فلز ادامه پیدا خواهد کرد.

افزایش امید سرمایه گذاران به آینده فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت مس از اواسط ماه ژوییه یعنی دو ماه پیش در مسیر کاهش قرار گرفته است. در آن زمان قیمت هر تن از این فلز 5000 دلار بود. در روزهای اخیر روند کاهش متوقف شده و اندکی بر قیمت ها افزوده شده است.

    طی هفته ها و ماه های آینده سه عامل مهم بر قیمت فلزات اساسی از جمله مس تاثیر خواهند داشت: وضعیت اقتصاد چین، تغییرات ارزش دلار و تغییرات قیمت نفت.

    دولت چین از دو سال پیش تاکنون برای کمک به رونق اقتصاد این کشور تدابیر حمایتی اتخاذ کرده است اما تحلیلگران معتقدند اگر اقدامات جدیدی در همین زمینه انجام نشود نرخ رشد اقتصاد این کشور امسال در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد قرار خواهد داشت و سال آینده به 6 درصد کاهش می یابد.

    نکته امیدبخش این است که نشانه هایی از حرکت دولت چین در مسیر اجرای برنامه های حمایتی جدید نمایان شده است. بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود آورده است، تدابیر جدید انبساطی در چین اجرا خواهد شد زیرا این هفته شورای دولتی این کشور در نشست خود به بررسی راه های تسریع در تصویب پروژه های زیرساختی پرداخت و هفته پیش، این شورا اعلام کرد تیم هایی را مامور رسیدگی به درست اجرا شدن پروژه های در دست اجرا کرده است.

    از دید تحلیلگران گلدمن ساکس، این دو رویداد نشان می دهد دولت چین در واکنش به ضعف در برخی بخش های اقتصاد این کشور قصد دارد بر حمایت های خود بیافزاید. تحلیلگران مستقل معتقدند بعید نیست دولت چین در این مسیر حرکت کند زیرا اهداف مهم از جمله افزایش نرخ تورم و رشد مصرف داخلی تحقق نیافته است و ضعف اقتصاد جهان سبب کاهش صادرات چین شده است.

    در واقع می توان گفت بدون تردید دولت چین برنامه های جدید برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد این کشور اجرا خواهد کرد. از آنجا که این برنامه ها در حوزه زیرساخت ها اجرا می شود بر مصرف فلزات اساسی افزوده خواهد شد و این خبری مثبت برای فعالان بازار این مواد خام است.

    دومین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی، تغییرات ارزش دلار است. انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی ارزش دلار رشد کند. این عامل بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد اما میزان رشد ارزش دلار زیاد نخواهد بود. در کوتاه مدت دلار تحت فشار است و این به نفع بازار فلزات پایه خواهد بود.

    و سومین عامل موثر بر قیمت ها تغییرات قیمت نفت است. اگر قیمت ها رشد کند قیمت فلزات اساسی نیز افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است.

    برچسب ها