عصر خودرو

الجزایر خواستار در نظر گرفتن حق ویژه برای ایران در فریز نفتی شد

عصر بازار- وزیر انرژی الجزایر گفت: اوپک و دیگر تولید‌کنندگان می‌توانند با قائل شدن حق ویژه برای ایران جهت افزایش تولید نفت، در مذاکرات به منظور تثبیت بازار به تفاهم برسند.

الجزایر خواستار در نظر گرفتن حق ویژه برای ایران در فریز نفتی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، وزیر انرژی الجزایر که کشورش در اواخر ماه جاری میلادی میزبان نشست غیررسمی اوپک خواهد بود گفت، اوپک و دیگر تولید کنندگان می توانند با قائل شدن حق ویژه برای ایران، نیجریه و لیبی برای افزایش تولید، در مذاکرات به منظور تثبیت بازار نفت به تفاهم برسند.

    نورالدین بوترفا، وزیر انرژی الجزایر پس از دیدار با همتای روس خود در مسکو  گفت: «ایران حق دارد تولید خود را به سطح قبل از تحریم ها افزایش دهد».

    وی افزود: «این حق همچنین برای لیبی و نیجریه وجود دارد که تولید خود را افزایش دهند».

    بوترفا که کشورش در حال آماده شدن برای میزبانی از اعضای اوپک و دیگر صادر کنندگان عمده نفت در اواخر ماه سپتامبر است، روز جمعه به مسکو و پاریس سفر کرد. مذاکرات با هدف فریز تولید در ماه آوریل پس از اصرار عربستان بر مشارکت ایران شکست خورد. ایران در آن زمان به تازگی از تحریم های غرب رها شده بود و در حال افزایش تولید نفت خود بود.

    ایران گفته، با توجه به اینکه در حال بازپس گیری سهم قبلی خود از میزان تولید اوپک است، هنوز خیلی زود است که بخواهد تولید خود را محدود کند. نیجریه و لیبی هم بعد از آشفتگی های سیاسی و خشونت های داخلی که موجب فلج شدن خطوط لوله انتقال نفت، بنادر و دیگر زیرساخت های نفتی این کشورها شده، به دنبال افزایش تولید خود هستند.

    بوترفا در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تولید از سوی این کشورها می‌تواند در داخل توافق فریز گنجانده شود، گفت: «همه راه حل ها امکان پذیر است».

    وزیر انرژی الجزایر گفت، وی به پاریس سفر می کند تا با خالد الفالح، همتای سعودی‌اش و محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک دیدار کند تا اقدامات ایران، روسیه، الجزایر و قطر برای امادگی جهت نشست الجزایر را ارزیابی نماید.

    وی افزود، اگر این توافق در نشست الجزایر اجرایی نشود، مذاکرات در نشست رسمی بعدی اوپک در وین دنبال خواهد شد».

    برچسب ها