عصر خودرو

فاکس نیوز مدعی شد:

جزییات پرداخت ۳۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا به ایران

عصر بازار- شبکه خبری فاکس نیوز مدعی شد که ایران غیر از ۱.۷ میلیارد دلاری که از آمریکا برای بدهی‌های قبلی خود دریافت کرده است، ۳۳.۶ میلیارد دلار دیگر نیز به‌صورت پول نقد و طلا دریافت کرده است.

جزییات پرداخت ۳۳.۶ میلیارد دلاری آمریکا به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شبکه خبری فاکس نیوز به نقل از وب‌سایت خبری «واشنگتن فری بیکن» مدعی شد که احتمالاً غیر از 1.7 میلیارد دلاری که بعد از اجرایی شدن برجام، آمریکا به ایران پرداخت کرده است،  حدود 33.6 میلیارد دلار دیگر نیز به‌صورت پول نقد و یا طلا و پرداخت تسهیلات به ایران پرداخت‌شده است.

    بر اساس گزارشی که یکی از متخصصان تحریم ایران در کنگره به نمایندگان مجلس ارائه کرده است، از ژانویه سال 2014 تا ژوئیه  2015 یعنی زمانی که اوباما در حال چکش‌کاری جزییات توافق نهایی هسته‌ای با ایران بود، ایران ماهیانه 700 میلیون دلار از پول‌های بلوکه‌شده خود را از آمریکا دریافت می‌کرد.

    بر اساس این گزارش، آن‌طور که مارک دبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی بیان کرده است، تاکنون 11.9 میلیارد دلار به ایران پرداخت‌شده است اما جزییات این توافق هنوز هم محرمانه مانده است.

    درمجموع دبوویتز فاش ساخته است که «ایران احتمالاً 33.6 میلیارد دلار به‌صورت پول نقد طلا و یا دیگر فلزات ارزشمند از آمریکا دریافت کرده است.»

    سؤالات جدیدی در خصوص این پرداخت در حالی در رسانه‌ها ظهور پیداکرده است که دولت اوباما پرداخت شدن 1.7 میلیارد دلار به ایران برای آزاد شدن زندانیان آمریکایی در ایران را تأیید کرده است. دولت اوباما تأکید کرده است که برای این پرداخت از پول نقد استفاده کرده است.

    بر اساس گزارش وب‌سایت تحلیلی واشنگتن فری بیکن، مقامات ارشد دولت اوباما بر این اساس بیان کرده‌اند که پرداخت نقدی به ایران برای این صورت گرفته است که اطمینان حاصل شود این پرداخت با توجه به تحریم‌های بانکی بین‌المللی به‌درستی صورت می‌گیرد.

    قانون‌گذاران آمریکایی در حال حاضر در حال فشار به دولت هستند که اعلام کند در طول سال‌هایی که گفت‌وگوهای هسته‌ای در جریان بود چه پرداخت‌های دیگری به ایران صورت گرفته است. در ماه ژوئیه خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایران کمتر از 20 میلیارد دلار را به‌صورت نقدی دریافت کرده است.

    مارک دبوویتز بیان کرده است که در جلسه شهادت کنگره از او خواسته‌شده است که به‌صراحت بیان کند که چه مقدار از این وجوه به‌صورت مستقیم به تهران داده‌شده است و چه مقدار از این منابع مالی به‌صورت نقدی و چه مقدار به‌صورت طلا از آمریکا خارج‌شده است. دبوویتز به نمایندگان توضیح داده است که مقداری از این پول درهرصورت به‌صورت نقد و باقی به‌صورت طلا به ایران داده‌شده است.

    برچسب ها