عصر خودرو

اعتراض به دامپینگ چین در بازار فولاد

۲ تاثیر کاهش ارزش یوان در بازار فولاد

عصر بازار: فعالان عرصه صنعت فولاد برای مقابله با دامپینگ و عرضه محصولات ارزان قیمت چین در بازار ایران افزایش هر چه زدوتر تعرفه واردات فولاد را خواستار شدند.

۲ تاثیر کاهش ارزش یوان در بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، واردات فولاد چین به ایران شدت گرفته و محصولات فولادی تولید این کشور با قیمت پایین‌تر از تولید داخلی به فروش می‌رود. تولیدکنندگان فولاد ایران از دولت خواسته‌اند تعرفه واردات برخی انواع محصولات فولادی تا 40 درصد افزایش یابد چراکه از نگاه آنان دولت برای قطعی شدن افزایش تعرفه فولاد می‌تواند با دامپینگ چینی‌ها مقابله کند. با این حال چند ماهی از پیشنهاد افزایش این تعرفه‌ها می‌گذرد، اما دولت دست دست می‌کند.

    رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به دامپینگ چین و مبتلا شدن تمامی بازارهای جهان به این ارزان‌فروشی اظهار کرد: دامپینگ چین به چندین کشور دیگر دنیا هم رسیده اما این کشورها توانسته‌اند به نوعی با دامپینگ مقابله کنند.

    او در مورد اینکه تعرفه اعمال شده چقدر توانسته است از واردات جلوگیری کند نیز گفت: این افزایش تعرفه بسیار درصد ناچیزی بوده و می‌توان گفت به طور متوسط چیزی حدود 10 درصد که افزایش ناچیزی است، تلقی می‌شود.

    خلیفه‌سلطان افزود: کشورهای خارجی با بالا بردن تعرفه در مقابل این دامپینگ عرض اندام کرده‌اند در صورتی که هنوز در ایران تعرفه بالایی وضع نشده و تا زمانی که تعرفه افزایش نیابد، این دامپینگ وجود خواهد داشت.

    او در مورد میزان تمایل خرید مشتریان ایرانی از فولادهای چینی در بازار گفت: محصولات فولادی ایران بسیار مناسب‌تر و با کیفیت‌تر است اما به دلیل ارزان بودن قیمت محصولات فولادی چین، ایرانی‌ها به دلیل کاهش قدرت خریدشان و رکود اقتصادی همچنان از این محصولات خریداری می‌کنند و استفاده دارند.

    خلیفه سلطان افزود: بقیه کشورها در این یک‌ساله تعرفه خود را بالا بردند و با چین نیز مقابله کردند. از این رو به نظر من بهتر است ما هم متوسط تعرفه آن کشورها را اعمال کنیم و بتوانیم با چین مقابله کنیم.

    او در ادامه نیز افزود: کاهش یوان و تاثیر آن در قیمت سنگ‌آهن و فولاد دو اتفاق را به همراه خواهد داشت اول اینکه قدرت خرید خارجی ایران افزایش می‌یابد و سنگ‌آهن خارجی نیز می‌توان خریداری کرد. دوم اینکه کاهش یوان در مقابل قدرت خرید وارداتی کاهش پیدا می‌کند که این امر به ضرر ایران تمام می‌شود زیرا قیمت سنگ‌آهن تولید داخلی به دنبال آن کاهش پیدا می‌کند.

    حمایت در راستای افزایش توان رقابت داخلی‌ها
    در همین زمینه رضا اشرف سمنانی در مورد دامپینگ چین تا چه مقطعی در بازار فولاد ایران خواهند ماند، گفت: تا زمانی که تعرفه واردات افزایش نیابد و این شرایط باشد، دامپنیگ چینی‌ها ادامه خواهد داشت و اگر ما نتوانیم مانند بقیه کشورها تعرفه را بالا ببریم، نمی‌توانیم با چین مقابله کنیم.

    او در مورد محصولات فولادی چینی و استقبال مشتریان از این محصولات گفت: بر خلاف اینکه همه معتقدند محصولات چینی کیفیت ندارد اما از نگاه من محصولات فولاد چینی بی‌کیفیت نیست ولی مسلماً به کیفیت خوب محصولات فولادی ایران نمی‌رسد. از این رو تنها به دلیل ارزان بودن این محصولات، مشتریان از محصولات فولادی چین خریداری می‌کنند.

    اشرف سمنانی برای مقابله با این دامپنیگ نیز افزود: چند راهکار برای مقابله با این دامپینگ وجود دارد مانند افزایش تعرفه واردات فولاد، تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه، حمایت از تولیدکننده داخلی که در راستای تقویت توان رقابت داخلی‌ها با خارجی‌ها از جمله چین باید صورت گیرد.

    برچسب ها