عصر خودرو

۴۴هزارمیلیارد ریال در بخش معدن و صنایع معدنی یزد سرمایه‌گذاری می‌شود

عصر بازار- رئیس دفتر بودجه و گزارش‌های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سرمایه‌گذاری بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریالی این شرکت در استان یزد خبر داد.

۴۴هزارمیلیارد ریال در بخش معدن و صنایع معدنی یزد سرمایه‌گذاری می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای معدن، بشیر راد گفت: در حال حاضر از مجموع طرح‌های زیربنایی شرکت چادرملو، ساخت نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان که 2فاز گازی آن پیش‌تر وارد مدار شده بود به‌طور کامل به پایان رسیده و واحد حرارتی آن نیز در اردیبهشت امسال شروع به‌کار کرده و به شبکه سراسر برق متصل شده است.

    وی افزود: همچنین طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر اردکان که با سرمایه‌گذاری چادرملو عملیات اجرایی آن از سال 1393 شروع شده است مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و انتظار داریم تا پایان سال جاری بهره‌برداری از آن آغاز گردد. بشیر راد ضرورت اجرای این طرح از سوی چادرملو را نیاز شدید واحد‌های صنعتی و طرح‌های فولاد‌سازی چادرملو در اردکان به آب صنعتی عنوان کرد و گفت: با استفاده از پساب‌های شهری مشکل کمبود آب صنایع مستقر در مجتمع مرتفع شود.

    رئیس دفتر بودجه و گزارشات چادرملو در ادامه به طرح‌های فولادی در دست ساخت اشاره کرد و افزود: طرح احداث کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولاد مهم‌ترین پروژه شرکت چادرملو است که با پیشرفت بیش از 97درصد، امیدواریم در نیمه دوم امسال بهره‌برداری آز آن آغاز شود. وی ادامه داد: ماده اولیه این کارخانه که آهن اسفنجی است تا پیش از بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم همین مجموعه از شرکت فولاد غدیر ایرانیان که در مجاورت واحد فولاد‌سازی قرار دارد تامین می‌شود. از طرفی واحد احیای مستقیم مجتمع اردکان نیز که تا کنون حدود 67درصد پیشرفت فیزیکی داشته در سال آینده راه‌اندازی می‌شود، ظرفیت این واحد صنعتی نیز تولید سالانه یک میلیون و 500 هزار تن آهن اسفنجی است.

    بشیر راد با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های شرکت، واحد نورد شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه که 65 درصد از سهام آن متعلق به چادرملو است خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این واحد تولیدی، زنجیره تولید فولاد در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تکمیل و از این پس تولید فولاد که از مرحله استخراج سنگ آهن در معدن چادرملو و تبدیل به کنسانتره آهن تا تولید گندله و آهن اسفنجی و سپس تولید شمش و نورد در شرکت چادرملو انجام می‌شود.

    وی یادآور شد: واحد نورد که در حال حاضر مراحل آزمایشی و تست‌های سرد و گرم را می‌گذراند به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در مجاورت همین واحد در سرمد ابرکوه، یک واحد تولید فولاد خام به ظرفیت سالانه 600 هزار تن در حال ساخت است که وظیفه تامین فولاد واحد نورد را بر عهده دارد، اما تا آغاز به‌کار واحد فولاد خام ابرکوه، شمش مورد نیاز واحد نورد از فولاد اردکان تامین می‌شود. وی گفت: با افتتاح این طرح، بالغ بر 500 نفر به‌طور مستقیم و 2500 نفر غیرمستقیم در این واحد‌ها مشغول به کار خواهند شد.

    وی طرح دیگر در دست اجرای شرکت چادرملو را، توسعه و افزایش 600 هزار تن به ظرفیت تولید کارخانه گندله‌سازی اردکان عنوان کرد و افزود: پروژه افزایش تولید گندله از 3 میلیون و 400 هزار تن به 4 میلیون تن در این واحد صنعتی در حال اجرا است که با پیشرفت فیزیکی 61 درصد، در پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

    وی هزینه پیش‌بینی شده این طرح‌ها را بالغ بر 44 هزار و 550 میلیارد ریال با سهم ارزی 629 میلیون یورو اعلام کرد که از محل آورده سهامداران در قالب افزایش سرمایه تامین و حدود 58 میلیون یورو اعتبارات ارزی طرح فولاد سرمد ابرکوه از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین شده است.از کل اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها، تاکنون 34 هزار و 100 میلیارد ریال هزینه شده است. بشیر راد یکی از مزایای ورود شرکت چادرملو به بازار سرمایه را جلب سرمایه‌های مردمی و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در جهت توسعه و افزایش ظرفیت واجرای طرح‌های جدید و سودآور بوده دانست.وی افزود: سرمایه شرکت در زمان پذیرش در سازمان بورس اوراق بهادار 500 میلیارد ریال بوده است که طی 10 مرحله افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران، در حال حاضر به 28 هزار و 325 میلیارد ریال افزایش یافته است.

    برچسب ها