عصر خودرو

ورود بانک‌های ایرانی به قلب اروپا;

اتصال بانک های ایرانی به ۲۲۰ بانک خارجی

عصر بازار- مقامات بانک مرکزی می گویند پس از اجرایی شدن توافقات برجام شبکه بانکی کشور به ۲۲۰ بانک خارجی متصل شده و تاکنون بیش از ۵۰۰حساب بانکی افتتاح و روابط کارگزاری جدیدی برقرار شده است.

اتصال بانک های ایرانی به ۲۲۰ بانک خارجی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، چند ماه پس از توافقات هسته ای ایران با 6 قدرت جهانی، حالا گشایش های برجام در برخی حوزه های اقتصادی در حال شکل گیری بوده و خودنمایی می کند.

    در عین حال، مقامات دولتی و کارشناسان می گویند مدتی طول می کشد تا آثار برجام در اقتصاد ایران نمایان شود، اما به صورت کلی تصور بر این بود که روند شکل گیری فعالیت های جدید اقتصادی ایران در عرصه بین المللی و اجرای توافقات از سوی طرف های غربی با سرعت مناسب تری انجام شود.
    برقراری روابط بانکی و استفاده از شبکه های بین المللی، اتصال به سوئیفت و فراهم شدن امکان ارسال مستقیم حوالجات و صدور ضمانت نامه های بانکی، همچنین برقراری روابط کارگزاری، ایجاد شعب بانک های خارجی در ایران و متعاقبا افتتاح شعب بانک های ایرانی در سایر کشورها؛ به عنوان مباحث اولویت دار در پسابرجام مطرح بوده و هست.
    طی ماه های اخیر هیئت های مختلفی از کشورهای خارجی و اروپایی ها برای مذاکرات اقتصادی و بانکی به ایران آمده و با مسئولان بانک مرکزی و همچنین شبکه بانکی کشور مذاکره داشته اند. در عین حال، تا به امروز افتتاح شعب بانک های خارجی در ایران و همچنین بانک های ایرانی در سایر کشورها اتفاق نیفتاده و تنها مذاکرات آن در جریان است.
    با وجود اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در سفرها و دیدارهای خارجی خود تلاش کرده تا نگرانی بانکداران خارجی برای فعالیت در ایران را از بین ببرد و حتی در این زمینه آمریکایی ها نیز گفته اند مشکلی وجود ندارد، اما همچنان روند شکل گیری مناسبات قوی بانکی ایران با کشورهای خارجی در قاره های مختلف از جمله اروپا کُند است.
    با این وجود، مذاکرات و دیدارها درباره برقراری ارتباطات جدید بانکی با کشورهای مختلف در جریان است و در تازه ترین دیدارهای صورت گرفته با مقامات آلمانی و فرانسوی مباحثی مطرح شده است.
    اکبر کمیجانی؛ قائم مقام بانک مرکزی طی روزهای اخیر در دیدار با مقامات آلمانی خواستار همکاری های نزدیک تر بانکی با این کشور شد و گفت: تمرکز بانک مرکزی در حال حاضر برقراری روابط کارگزاری و افتتاح شعبه در سایر کشورها است و طبق توافق صورت گرفته با آلمانی ها شعبات بانک های سینا و خاورمیانه در مونیخ آلمان افتتاح خواهند شد.
    در عین حال، غلامعلی کامیاب؛ معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر گسترش مناسبات و همکاری های بانکی ایران با سایر کشورها در پسابرجام گفت: تاکنون شبکه بانکی در220کشور دنیا بیش از 500 حساب افتتاح و روابط کارگزاری برقرار کرده است.
    همچنین ولی الله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی نیز طی دیداری با مقامات فرانسوی گفت: تاکنون بانک های ایتالیایی، اتریشی و آلمانی روابط خوبی را با ایران آغاز کرده اند و فرانسوی ها نیز باید تلاش بیشتری داشته باشند تا از غافله عقب نمانند. با این وجود تاکنون 3 شعبه از بانک های ایرانی مجوز فعالیت در این کشور را به دست آورده اند.

    برچسب ها