عصر خودرو

تولید برق پراکنده ۵ برابر می‌شود;

احداث۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه کوچک

عصر بازار- مدیرعامل توانیر با اشاره به ساخت ۴۰۰۰ ظرفیت جدید نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق، گفت: دولت برق نیروگاه‌های پراکنده را ۵ سال تضمینی خریداری می‌کند.

احداث۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه کوچک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، آرش کردی در مراسم بهره‌برداری فاز نخست یک نیروگاه تولید پراکنده برق در شرق تهران با بیان اینکه ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق یکی از سیاست‌های توسعه صنعت برق ایران است، گفت: این نسل جدید نیروگاه‌ها، نقش مهمی در شبکه هوشمند ایفا خواهد کرد و همچنین باعث کاهش تلفات برق شده و در پدافند غیر عامل نیز تاثیر به سزایی دارند.

    مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها به بیش از 800 مگاوات رسیده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، در قالب برنامه ششم توسعه، بین 3 تا 4 هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده احداث خواهد شد.

    این مقام مسئول همچنین در تشریح برنامه‌های توسعه‌ای صنعت برق کشور، اظهار داشت: در حال حاضر با بیش از 75 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی، در رتبه نخست منطقه و رتبه چهاردهم جهان قرار داریم اما از نظر مصرف برق نیز رتبه 18 دنیا به ایران اختصاص دارد.

    کردی با تاکید بر اینکه رشد پیک در سال جاری 5 درصد بود، یادآور شد: این میزان رشد مصرف برق، رقم بزرگی است، چرا که درکشورهای پیشرفته این میزان حدود 3 درصد است.

    وی با اشاره به اینکه در شاخص شدت انرژی وضعیت خوبی در کشور مشاهده نمی‌شود و از این رو باید این شاخص (تولید کالا به ازای مصرف میزان معینی انرژی) بهبود یابد، تاکید کرد: با توجه به نیاز روبه رشد مصرف برق، به ویژه در بخش صنعتی، سرمایه گذاران می‌توانند درشهرک‌های صنعتی اقدام به احداث این نوع نیروگاه‌ها کنند.

    مدیرعامل توانیر با بیان اینکه برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها تا 5 سال به صورت تضمینی خریداری می‌شود، خاطرنشان به گفته این مقام مسئول زمینه‌های لازم برای انعقاد قراردادهای دوجانبه میان تولیدکننده و مصرف کننده برق فراهم شده است که در این صورت صاحبان این نوع نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را مستقیماً به مصرف کنندگان بفروشند.

    برچسب ها