عصر خودرو

فرانسوی‌ها مشتری نفت سوآپ شدند;

جزئیات توافق جدید نفتی ایران-توتال

عصر بازار- ایران و توتال فرانسه نسبت به امضای قرارداد سوآپ نفت به توافق رسیده و پیش بینی می‌شود به زودی اولین قرارداد سوآپ نفت ایران با این شرکت فرانسوی امضا شود.

جزئیات توافق جدید نفتی ایران-توتال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت نفتی نیکو وابسته به شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه به منظور امضای قرارداد سوآپ نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر به توافق رسیده اند.

    بر این اساس پس از امضای قرارداد صادرات روزانه 160 تا 200 هزار بشکه نفت خام بین ایران و توتال، پیش بینی می شود به زودی اولین قرارداد سوآپ نفت ایران با این شرکت فرانسوی امضا شود.

    علاوه بر توتال فرانسه، تاکنون دو شرکت ویتول سوئیس و برتیش پترولیوم انگلیس هم مذاکرات موفقیت آمیزی برای امضای قرارداد سوآپ نفت خام با شرکت ملی نفت ایران انجام داده‌اند.

    توتال فرانسه در طول دوران پسا برجام تاکنون در کنار امضای قرارداد خرید نفت خام، یک قرارداد محرمانگی برای توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی و یک تفاهم نامه برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در جنوب ایران امضا کرده بود.

    در همین حال حسن باقریان هفته جاری در نشستی خبری با اشاره به صدور دستور از سرگیری سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر گفته است: هم‌اکنون خطوط لوله، تاسیسات و مخازن ذخیره‌سازی به منظور از سرگیری سوآپ روزانه 120 هزار بشکه نفت خام آماده بهره‌برداری هستند.

    مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تهران با اعلام اینکه خط لوله نفت پایانه نفتی نکا به ری از ظرفیت سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت خام برخوردار است، تصریح کرده است: هم‌اکنون با تغییراتی که در پالایشگاه نفت تهران انجام گرفته، صرفا در این پالایشگاه امکان پالایش و فرآورش روزانه تا سقف 250 هزار بشکه نفت سوآپ وجود دارد.

    حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی نکا هم اخیرا با بیان اینکه پایانه نفتی نکا با در اختیار داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با آبخور 5.4 متری و با ظرفیت 7 هزار تنی در شرایط فعلی با 12 مخزن آماده تخلیه روزانه 120هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است، اظهار کرده است: علاوه بر این عملیات ساخت حوضچه نفتی برای افزایش ظرفیت سوآپ نفت به 2.5 میلیون بشکه در روز آغاز شده است.

    از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت هم اخیرا با اشاره به صدور فرمان از سرگیری سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر، با اشاره به آمادگی ایران برای سوآپ نفت روسیه اعلام کرده است: روس‌ها هم علاقه خود را برای سوآپ بخشی از نفت تولیدی خود از مسیر ایران اعلام کرده‌اند.

    هم‌اکنون ظرفیتی برای سوآپ روزانه 150 هزار بشکه نفت خام در کشور وجود دارد که راه‌اندازی سوآپ با توجه به اینکه جایگزین آن در خلیج‌فارس تحویل مشتریان می‌شود، می‌تواند به افزایش سهم نفت ایران در بازار کمک کند.

    برچسب ها