عصر خودرو

تولید نفت ایران در ۳ ماه اخیر رشد قابل توجهی نداشته است

عصر بازار- منابع آگاه در درون اوپک مدعی شدند روند سریع رشد تولید نفت ایران در طی ۳ ماه اخیر متوقف شده است.

تولید نفت ایران در ۳ ماه اخیر رشد قابل توجهی نداشته است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، آمارهای جدید نشان می دهد، روند رشد قابل توجه تولید نفت ایران در طی 3 ماه گذشته متوقف شده و این بدان معناست که تهران احتمالا برای اجرای برنامه های افزایش تولید خود با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که تهران خواستار مستثنی شدن از طرح احتمالی فریز تولید است تا بتواند تولید خود را بالاتر ببرد.
    بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران از 2.84 میلیون بشکه در کل سال 2015، به 3.64 میلیون بشکه در ژوئن امسال رسید و این مسئله موجب افزایش مازاد عرضه در بازار جهانی شد.
    اما به گفته منابع آگاه در درون اوپک، از ماه ژوئن به این طرف، رشد تولید ایران متوقف شده و در ماه اوت به 3.63 میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران به اوپک اعلام کرده که در ماه اوت روزانه 3.63 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.
    اختلاف نظر بر سر پیوستن ایران به طرح فریز نفتی در ماه آوریل، عامل اصلی شکست این مذاکرات بین تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک بود. تهران در آن زمان گفته بود که ابتدا باید تولید نفت خود را به سطح قبل از تحریم ها برگرداند و سپس در مورد پیوستن به فریز تصمیم گیری نماید.
    در حالی که عربستان و روسیه در تلاش اند تا تلاش ها برای تقویت قیمت نفت را احیا نمایند، ایران این سیگنال را ارسال کرده که آماده همکاری با تولید کنندگان نفت در نشست الجزایر در اواخر ماه جاری میلادی است. اما تهران رسما اعلام نکرده که به فریز نفتی خواهد پیوست.
    یک منبع نزدیک به تهران گفت: «این (سطوح تولید) یک مسئله چند میلیون دلاری است...رفت و آمدهای دیپلماتیکی در جریان است تا مشخص شود، رقم تولید دقیق مد نظر ایران چه رقمی است.»
    ایران بارها اعلام کرده که قبل از پیوستن به هر توافقی باید ابتدا تولید خود را به حداقل 4 میلیون بشکه در روز برساند، اما یک منبع اگاه در درون اوپک گفت که جدیدترین درخواست ایران رسیدن به رقم تولید 4.2 تا 4.3 میلیون بشکه در روز است.
    اختلاف بین رقم درخواستی ایران و سطح تولید کنونی این کشور نیم میلیون بشکه در روز است که نیم درصد کل مصرف جهانی نفت را تشکیل می دهد.
    حتی اگر ایران نتواند این رقم را به صورت بلافاصله تولید کند، این مسئله به تهران امکان خواهد داد تا در آینده از موضعی بالاتر با اوپک مذاکره کند. این در صورتی است که تهران بتواند شرکت های بزرگ جهانی را برای کمک به توسعه میادین نفتی عظیمش به کار بگیرد.

    برچسب ها