عصر خودرو

ظرفیت نیروگاه های تولید پراکنده به چهار هزار مگاوات می رسد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت توانیر گفت: در حال حاضر ۸۰۰ مگاوات برق کشور از نیروگاه های تولید پراکنده تامین می شود که تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به چهار هزار مگاوات خواهد رسید.

ظرفیت نیروگاه های تولید پراکنده به چهار هزار مگاوات می رسد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم افتتاح نیروگاه مقیاس کوچک شهرک صنعتی عباس آباد با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در خصوص توسعه نیروگاه ها تولید پراکنده اظهار داشت: صنعت برق امروز نسبت به دو دهه گذشته تغییرات فراوانی داشته و توسعه شبکه های هوشمند بیش از پیش احساس می شود.

    وی ادامه داد: با استفاده از نیروگاه های تولید پراکنده میتوان حفره های داخل شبکه و افت ولتاژ مناطق مختلف را جبران کرد ضمن اینکه تلفات در شبکه های انتقال میز کاهش پیدا خواهد کرد. این نیروگاه ها حتی با نیروگاه های تجدید پذیر رقابت پذیر بوده و حتی اهمیت بیشتری نسبت به آن ها دارد.

    کردی تاکید کرد: در حاضر 800 مگاوات برق کشور از نیروگاه های تولید پراکنده تولید می شود و برنامه وزارت نیرو بر توسعه این ظرفیت به چهار هزار مگاوات تا پایان برنامه ششم توسعه است.

    وی افزود:جهت گیری توانیر نیز بر گسترش استفاده از نیروگاه های دی.جی، CHP و CCHP بویژه در شهرک های صنعتی است چراکه زیرساخت در این حوزه بیشتر وجود داشته و امکان استفاده از نیروی حرارتی این نیروگاه ها در داخل شهرک های صنعتی بیشتر خواهد بود.

    کردی با اشاره با اقتصادی بودن نیروگاه های جدید،اظهار داشت: وزارت نیرو از این نیروگاه ها تا پنج سال خرید تضمینی خواهد داشت اما پس از آن نیروگاه ها می توانند به صورت دو جانبه با کارخانجات قرار داد منعقد کنند که این امر به سبب نزدیکی نیروگاه به محل مصرف، هزینه ترانزیت و تلفات انتقال را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

    مدیرعامل توانیر در خصوص حمایت های این شرکت و وزارت نیرو از نیروگاه های تولید پراکنده،گفت: در شرکت توانیر برای این امر مجری مشخصی در نظر گرفته شدتا فعالیت های اداری با سرعت بیشتری صورت بگیرد ،همچنین سعی شد تا ردیف بودجه مشخصی برای این امر صورت بگیرد و در کنار آن از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز استفاده شود.

    کردی در پایان در خصوص میزان رشد مصرف برق در تابستان امسال،گفت: رشد مصرف امسال نسبت به سال گذشته 5 درصد بود که رقم زیادی است و امسال پیک مصرف بیش از 30 روز بالای 50 هزار مگاوات و رکورد پیک نیز تا 53 هزار مگاوات نیز رسید.

    گفتنی است نیروگاه مقیاس کوچک شهرک صنعتی عباس آباد با ظرفیت 12 مگاوات توان تولید برق این شهرک بزرگ را دارا بوده که در فاز اول 75 میلیارد ریال و برای فاز توسعه ای آن 180 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

    برچسب ها