عصر خودرو

یک مقام مسئول:

حجم کنونی مبادلات تجاری ایران وافغانستان ۲.۵ میلیارد دلار است

عصر بازار- رییس روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان گفت :حجم مبادلات تجاری تهران - کابل در حال حاضر بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و می توان در یک دهه همکاری آن را تا سطح ۲۰ میلیارد دلار رساند .

حجم کنونی مبادلات تجاری ایران وافغانستان ۲.۵ میلیارد دلار است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، آذرخش حافظی افزود: چنانچه سرمایه گذاری های مشترکی در زمینه تولید برق و سایر موارد صورت گیرد، می توان مبادلات را اتقا بخشید، درعین حال ایران وافغانستان از معادن غنی برخوردارند و این کشور بهره برداری از معادن را تازه آغاز کرده است.

    وی خاطرنشان ساخت: ایران وافغانستان ظرفیت لازم برای افزایش سطح مبادلات تجاری را دارند و می توان به ارقام 20 تا 25 میلیارد دلار سالانه رساند .
    رییس روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان افزود: افغانستان اکنون درصدد احداث کارخانه های ذوب آهن است با قابلیت صادرات 10 میلیون تنی که به قیمت های فعلی هفت میلیارد دلار ارزش خواهد داشت .
    حافظی ادامه داد: می توان با ساخت کارخانه های ذوب آهن نسبت به تولید کالاهای جدید از این مواد و کسب ارزش افزوده اقدام کرد، بگونه ای که یک تن را به قیمت های 10 برابر بیشتر به فروش رساند و این از مزیت های فعالیت در تولید آهن است.
    وی یادآور شد: این کشور ظرفیت لازم را دارد تا بیش از 300 کارخانه زیر مجموعه ذوب آهن احداث کرد تا از تولید قاشق و چنگال تا میخ در واقع از ارزش افزوده آن بهره برد و بازارهای صادراتی از جمله پاکستان را هدف قرار داد .
    رییس روابط بین الملل اتاق تجارت افغانستان اضافه کرد: می توان با توسعه کارخانه های ذوب آهن و صنایع پایین دستی آن برای بیش از 100 هزار نفر اشتغال مستقیم فراهم کرد .
    حافظی یادآور شد: افغانستان از ذخایر وسیع سنگ آهن برخودار است و نیاز به فعالیت های انفجاری و حفاری های عمیق ندارد، بلکه در سطح زمین این ذخایر گسترده وجود دارد.
     حجم روابط تجاری ایران و افغانستان در زمان ریاست محمد نهاوندیان در اتاق ایران ( 1386 تا 1392 ) حدود 24 میلیون دلار بود، اکنون بیشترین مبادلات ایران و افغانستان از طریق اتاق هرات صورت می گیرد.

    برچسب ها