عصر خودرو

سرمای بورس در شهریور

عصر بازار- شاخص در چنبره یکی از سردترین ماه‌های معاملاتی بورس گرفتار شده و طبق سنوات قبل، شهریور ماه کمترین میزان معاملات را در یک سال دارد و نتیجه آن سستی و رخوت در بین فعالان بازار است.

سرمای بورس در شهریور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز هفته کاری با ثبت ٧٢ واحد افزایش به رقم ٧٦هزار‌و‌٧٤٢‌واحد رسید. بازار بورس با دادوستد تعداد یک‌میلیارد‌و‌90میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش ١٨٦میلیارد تومان در ٥١ هزار نوبت و بازار فرابورس با دادوستد تعداد ٢٥٢ میلیون سهم و حق تقدم به ‌ارزش ٧٧ میلیارد تومان در20 هزار نوبت کار خود را به پایان رساندند.

    بیشترین تأثیر مثبت روی شاخص را شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان ٤٧واحد افزایش و بیشترین تأثیر منفی را شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به میزان 40 واحد کاهش روی شاخص از خود بر جای گذاشتند. بازار سرمایه کشور در آخرین ماه تابستان همچنان در فضای ناامیدی به سر می‌برد درحالی‌که متغیرهای کلان اقتصادی شرایط بهتری را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد اما تا زمانی که این متغیر‌ها در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس نشوند، نمی‌توان چندان نظر مثبتی به آینده بازار داشت بنابراین پس از ارائه گزارش‌ها از سوی شرکت‌ها در شش‌ ماه اول، چشم‌انداز برای شش‌ماهه دوم سال روشن‌تر خواهد شد. در روزهای اخیر مهم‌ترین بحث و چالش برای دولت همکاری با گروه اقدام مالی (FATF) است. چنانچه پس از بیانیه شورای مبارزه با پول‌شویی و همچنین توضیحات وزیر محترم اقتصاد، مجلس شورای اسلامی ضرورت اقدام مالی را به تصویب برساند، یکی دیگر از موانع مهم اجرای برجام در زمینه مراودات بانکی بین‌المللی برطرف خواهد شد و قدم‌به‌قدم از چالش‌های اجرای برجام کاسته می‌شود.
    از طرفی دیگر بانک‌های بزرگ بورسی همچنان با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند و این توقف ناشی از اختلافات سازمان حسابرسی و بانک مرکزی درباره صورت‌های مالی این بانک‌هاست اما روز سه‌شنبه وزیر محترم اقتصاد اعلام کرد اختلافات تا پایان هفته بعد حل خواهد شد و پیرو آن مجامع بانک‌ها نیز برگزار می‌شود تا بستر لازم برای بازگشایی نماد بانک‌ها فراهم شود.

    نویسنده: ابراهیم دیلم- تحلیلگر بازارهای مالی
    برچسب ها