عصر خودرو

دلار سکوی پرش طلا شد

عصر بازار- گرچه افت بهای طلا در ابتدای هفته گذشته متاثر از ارقام قوی اقتصادی آمریکا و احتمال بالای افزایش نرخ بهره این کشور قرار داشت، اما در ادامه ارقام ضعیف‌تر از انتظار اشتغال در این کشور ارزش دلار را کاهش داد و این افت موجب صعود بهای طلا شد.

دلار سکوی پرش طلا شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته میلادی (منتهی به چهار سپتامبر) جو روانی بازار جهانی ارز همچنان تحت تاثیر اظهارات مقامات فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره و تقویت دلار بود. البته در این میان برخی آمارهای اقتصادی کمتر از انتظار در آمریکا بروز کرد که موجب شد تا از افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها بکاهد.

    ارزش دلار در برابر ین حدود 2.07، یورو 0.037 و فرانک 0.024 تقویت و در برابر پوند1.20درصد تضعیف شد. این در حالی است که بانک مرکزی در تحلیل خود اعلام کرده تاکید یکی از مقامات فدرال رزرو مبنی بر نزدیک بودن زمان افزایش نرخ بهره، اقدام بانک گلدمن ساکس در بالابردن شانس افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه جاری و همچنین افزایش مخارج مصرف‌کنندگان آمریکایی موجب افزایش تقویت دلار شده در حالی که ارقام ضعیف اقتصادی آمریکا از جمله تولیدات صنعتی و اشتغال در میانه هفته اخیر عامل تضعیف ارزش این ارز را رقم زده است.

    اما در این جریان طلا به روال قبل تحت تاثیر دلار قرار گرفت به‌طوری که بهای آن حدود 0.6 درصد افزایش یافت.

    در فضایی که سخنان مقامات فدرال رزرو در تقویت دلار و افزایش احتمال بالابردن نرخ بهره در ماه‌های آتی موثر بود، جو نزولی در بازار طلا حاکم شد. اما انتهای هفته گذشته روند طلا افزایشی بود، به‌طوری که ارقام بخش کارخانه‌ای و اشتغال در آمریکا کمتر از انتظار ظاهر شده و دلار را تضعیف کرد. از این رو از آنجایی که بهای طلا به شدت تحت تاثیر نوسانات دلار قرار دارد در اواخر هفته اخیر افت دلار، طلا را گران کرد هر چند که در مجموع بهای طلا افزایش ناچیزی را به ثبت رسانده است.

    برچسب ها