عصر خودرو

اما و اگرهای رتبه بندی بانک ها

عصر بازار- رتبه بندی بانک ها عملی مرسوم در بانکداری جهانی است که موجب جذب سپرده گذاری و ایجاد فضای رقابتی بین بانک ها و ارائه دهنده آمار دقیق و شفاف از عملکرد آن ها می شود.

اما و اگرهای رتبه بندی بانک ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، درپنجاه و پنجمین مجمع بانک مرکزی حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌ها شریان حیات اقتصادی جامعه و شریان ارتباطی پولی و مالی هستند از لزوم رتبه بندی بانک ها سخن گفت و اینکه بانک مرکزی باید در این زمینه تلاش کند.
    حالا شش ماه پس از این دستور رئیس جمهور، مقامات بانک مرکزی از آغاز طرح رتبه‌بندی بانک‌ها در آبان ماه سالجاری خبرداده اند.
    طبق گفته معاون نظارتی بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی168معیار برای رصد از عملیات بانک‌ها درنظر گرفته شده و بانک‌ها در این طرح به 3دسته بانک‌های کم ریسک، با ریسک متوسط و با ریسک بالا تقسیم می‌شوند.

    گفتنی است رتبه بندی بانک ها برای شفافیت وضعیت این موسسات صورت می گیرد و با اجرای طرح رتبه‌بندی بانک‌ها مردم متوجه خواهند شد که هر بانک از چه توانمندی برخوردار و چه خدماتی را ارائه می‌دهد.

    لازم به ذکر است که دیدگاه های متفاوتی در مورد معیارها و شاخص های تشخیص این امر و تاثیرات آن در نظام مالی وجود دارد برخی از کارشناسان معتقدند رتبه بندی بانک تاثیر چندانی دراقتصاد کشور نداشته باشد و برخی دیگر معتقدند اجرای آن  درایجاد فضای رقابتی بین بانک ها موثر است.

    رتبه بندی براساس حسن اجرای سیاست های پولی و مالی

    عباسعلی ابونوری کارشناس اقتصادی در خصوص رتبه بندی بانک ها اظهار داشت:بانک های کشور سیاست ها و برنامه های کلی خود را با بانک مرکزی منطبق می کنند از این حیث رتبه بندی خاصی نمی تواند، صورت گیرد.

    وی تصریح کرد:تنها طبقه بندی بانک ها ازحیث میزان حسن اجرای سیاست های پولی و مالی مفهوم دارد.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به این نکته که بانکهای کشور بصورت دولتی اداره می شوند، بنابراین رتبه بندی آنها تاثیر چندان بر روند کلی اقتصاد و نظام مالی کشور نخواهد داشت، افزود: علاوه بر این چنین شرایطی بهره وری نیروی انسانی در جهت توسعه اندک و فضای رقابتی را به دنبال نخواهد داشت.

    رتبه بندی گام نخست در همسویی با بانکداری جهانی

    حسین باهر کارشناس مسائل اقتصادی نیز در خصوص رتبه بندی بانک های کشور که در ماه های آتی انجام خواهد شد، گفت:این اقدام در راستای همسویی با نظام بانکداری جهانی محسوب می شود و باید در آن به شاخص های مختلفی از جمله ریسک پذیری بانک ها توجه ویژه ای شود.

    وی در ادامه افزود: رتبه بندی در واقع نمره بانک ها از میزان اعتماد عمومی کسب شده است و این موضوع به سپرده گذار تضمین می دهد که با خیال آسوده تر و با توجه به عملکرد بانک اقدام به سپرده گذاری کند.

    این کارشناس تصریح کرد: این اقدام از سوی بانک مرکزی که موسسه ای دولتی است چندان دقیق و معنادار نخواهد بود.

    وی اظهار داشت: درجه بندی دقیق تر و موثرتر بانکها مستلزم استقلال نسبی بانک مرکزی و اخذ ضمانت های لازم از بانک ها است.

    باهر در مورد تاثیرات رتبه بندی بانک ها نیز بیان کرد: این موضوع افزایش جذب سپرده های مردم و نیز ایجاد فضای رقابتی بین بانک ها و همچنین نظم در فناوری اطلاعات را به دنبال خواهد داشت.

    وی در پایان به این نکته اشاره کرد که رتبه بندی بانک ها باید با ارائه آمار شفاف و دقیق از عملکرد بانک ها صورت گیرد تا به مردم برای سپرده گذاری مطمئن کمک کند.

    برچسب ها