عصر خودرو

در معاملات روز گذشته بازار آتی؛

سکه از اونس و دلار خط گرفت

عصر بازار- روز گذشته اونس جهانی و دلار داخلی در مسیر صعودی قرار گرفتند تا روز مثبتی برای بازار سکه نقدی و آتی بورس کالای ایران رقم بزنند.

سکه از اونس و دلار خط گرفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه، دلار با 4 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 554 تومان رسید، این در شرایطی است که اونس نیز با افزایش اندکی به یک هزار و 349 رسید.

    به این ترتیب سکه در سررسید شهریورماه با نرخ یک میلیون و 120هزار تومان معامله شد و افزایش 0/35درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان ماه با رشد 0/14 درصدی به قیمت یک میلیون و 131هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل دی نیز با قیمت یک میلیون و 144 هزار تومان معامله و با افزایش 0/32 درصدی رو به رو شد. تحویل اسفند هم با 0/2 درصد رشد به قیمت یک میلیون و 157 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 175 هزار تومان معامله شد و افزایش 0/14 درصدی را به ثبت رساند.

    حجم معاملات آتی سکه طی روز گذشته در بورس کالای ایران به 5هزار و 957 قرارداد و ارزش آن به بیش از 697 میلیارد ریال رسید.

    همچنین بهای سکه در بازار نقدی نیز طی روز گذشته (سه شنبه) همسو با رشد بهای اونس در بازارهای جهانی و بهای ارز در بازار داخلی افزایش یافت، به طوری که قیمت سکه بهار آزادی با 3 هزار تومان افزایش معادل یک میلیون و 119 هزار تومان به فروش رسید.

    همچنین نیم‌سکه و ربع سکه نیز با یک هزار تومان افزایش به ترتیب با قیمت‌های 572 و 298 هزار تومان معامله شدند.

    هر گرم طلای 18 عیار نیز در معاملات روز گذشته بازار نقدی معادل 113 هزار و 921 تومان اعلام شد که نسبت به روز دوشنبه گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد.

    این در حالی است که قیمت سکه گرمی نسبت به روز دوشنبه تغییر نکرد و با قیمت 182 هزار تومان معامله شد.

    برخی از کارشناسان معتقدند آینده بازار سکه و طلای ایران بستگی به وضعیت بازارهای جهانی دارد و در این خصوص نیز، بازار ایران مستقل عمل نمی‌کند و تابعی از بازارهای جهانی است؛ این بازارها هم طی ماههای اخیر دستخوش تغییراتی هستند که معمولا طبیعی است و مرتبط با شاخص‌های اقتصادی و یا اتفاقات سیاسی و اقتصادی است که در حوزه‌های مختلف دنیا پیش می‌آید.

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر در رابطه با نوسانات بهای سکه در بازار گفت: به طور معمول در پاییز هر سال به چند دلیل، نوسانات قیمت طلا بیشتر می‌شود؛ اول اینکه بیشترین تعداد جشنواره‌ها و نمایشگاه های طلای دنیا در فصل پاییز برگزار می‌شود و در این فصل که سه ماهه پایانی سال میلادی است، ضمن اینکه معمولا تسویه حساب‌ها و فعال شدن بازارهای نفتی رخ می‌دهد و بر همین اساس، در سه ماهه آینده، قیمت طلا، بیشترین نوسان را در طول سال دارد.

    محمد کشتی آرای در ادامه افزود: اینکه این نوسانات در جهت افزایش یا کاهش قیمت جهانی طلا و به تبع آن قیمت طلا و سکه در بازار ایران باشد، قابل پیش‌بینی نیست و تا درصد بالایی بستگی به شرایط اقتصادی  و سیاسی دنیا دارد؛ به همین دلیل بازار ایران هم تحت این موقعیت، نوساناتی خواهد داشت.

    به گفته وی، به نظر می رسد اعیاد خاص پیش رو همچون قربان و غدیر تاثیر محسوسی در تقاضای بازار نداشته و بنابراین نوسانات قیمت سکه و طلا در این میان، مشهود نیست.

    رشد 30 درصدی حجم معاملات گواهی سکه

    همچنین نگاهی به معاملات امروز گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران نشان می دهد که 62 سکه در قالب گواهی سکه به ارزش 764میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روز گذشته رشد 30 درصدی داشته است، چرا که حجم معاملات طی روز سه شنبه به 52 سکه در قالب گواهی سپرده رسیده بود.

    معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

    همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

    برچسب ها